خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از سوالات رایج بین مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، نحوه بازیابی رمز کارت سوخت است. مدت‌هاست که سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌دار صورت می‌گیرد و بسیاری از افرادی که دارای کارت سوخت هستند، رمز خود را فراموش کرده‌اند و اکنون که بحث ثبت نام کارت سوخت مطرح شده، درباره بازیابی رمز کارت سوخت خود نگران هستند.

درباره نحوه بازیابی رمز کارت سوخت این گونه اعلام شده که در حال حاضر افرادی که کارت سوخت دارند اما رمز آن را فراموش کرده‌اند، نباید اقدامی انجام دهند. قرار است رمز همه کارت‌ها بازیابی شود و از زمانی که استفاده از کارت سوخت الزامی شد، زمانی که مالک خودرو برای نخستین بار برای سوخت‌گیری به جایگاه مراجعه و کارت خود را وارد نازل کند، پیامی مبنی بر انتخاب رمز روی صفحه نقش می‌بندد و مالک می‌تواند رمز خود را انتخاب کند.

چگونه از موجود بودن کارت سوخت در پست مطلع شویم؟

با توجه به این‌که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرده است خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آن‌ها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه کنند، یکی دیگر از سوالات رایج این روزها درباره کارت سوخت این است که مالک خودرو چگونه از این‌که کارت سوخت خودرو در شرکت پست است مطلع شود؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر کارتهای سوخت بسیاری در شرکت پست مانده است. زیرا طی دو تا سه سال گذشته زمانی که پست برای ارسال کارت سوخت اقدام کرده، مالک خودرو برای دریافت آن در آدرس مورد نظر حضور نداشته است.

بر این اساس خودروهای نو، شماره‌ای که طی دو تا سه سال اخیر خریداری شده‌اند، حتماً دارای کارت سوخت هستند اما ممکن است کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست باشد. مخابرات از طریق پیامک به تعدادی از مالکانی که کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست است، اطلاع‌رسانی خواهد کرد. اما به‌طور کلی مالکان این خودروها منتظر اطلاعیه‌های بعدی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه باشند.

اما مالکان خودروهای خارجی، قولنامه‌ای، فاقد کارت سوخت و کارت بانکی چه باید بکنند؟ در این میان افرادی هستند که خودروی آن‌ها خارجی، ورثه‌ای، قولنامه‌ای و… بوده یا ممکن است نه کارت سوخت داشته باشند و نه کارت بانکی (طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افرادی که کارت سوخت ندارند، باید یک کارت بانکی با هدف استفاده به عنوان کارت سوخت معرفی کنند)، این افراد موارد خاص هستند که برای دریافت کارت سوخت باید به‌صورت حضوری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

متقاضیان کارت سوخت حتماً به سایت پست مراجعه کنند

طبق اعلام معاونت فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، با توجه به این‌که برخی کارت‌های سوخت در پست موجودند، افراد به سایت اصلی مراجعه کرده و حتماً از موجودیت کارت خود، زمان ارسال آن و سایر فرآیندها مطلع شوند.

افراد باید به سایت شرکت ملی پست مراجه کرده و در بنر اصلی سایت، لینکی قرار داده شده که افراد با استفاده از vin خودرو وارد شده و می‌توانند مطمئن شوند که کارت با کد فعال برای آن‌ها وجود دارد. در همان جا هم مشخص است که محصول درحال حاضر کجا و چه زمانی به دست مشتری می‌رسد. بنابراین کل فرایند قابل کنترل است.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰
عمر مفید خودروها در ایران و 10 گام اساسی برای افزایش عمر خودرو

       

عمر مفید خودروها

در گذشته متوسط عمر مفید خودروهای خارجی 8 سال یا حدود 240 هزار کیلومتر اعلام می شد، اما به لطف پیشرفت های صورت گرفته در طراحی و تکنولوژی خودروها این زمان به بیش از 10 سال یا 320 هزار کیلومتر رسیده است. هر چند در این میان برخی از برندهای خودرویی به طور معمول عمر مفید بالاتری دارند. به عنوان مثال ولوو، مرسدس بنز و بی ام دبلیو در مقایسه با سایر خودروها از عمر مفید بالاتری برخوردار هستند. خودروهای ژاپنی هوندا و تویوتا هم به خودروهای با عمر مفید بالا مشهور هستند. محصولات خودرویی تولید ایران، کیفیت ساخت خوبی ندارند، ولی به دلیل اینکه این خودروها از پلتفرم خودروهای خارجی بهره می‌برند، توان عمر مفید آن‌ها تا حدودی با خودروهای خارجی برابری می‌کند.

در جدول زیر می‌توانیم دسته‌بندی مختلف خودروها و حداکثر کیلومتر کارکرد منطقی برای خرید خودرو را مشاهده کنیم. اما اگر کارکرد خودروها بیش‌ازاندازه اعلامی در جدول زیر باشد، هزینه‌های تعمیراتی نظیر جعبه‌دنده و موتور و سایر هزینه‌های تحمیلی گران‌قیمت، به عهده مالک جدید آن خواهد بود که با توجه به افزایش احتمال نیاز به تعمیرات، خریداری این خودروها را به هاله‌ای از شک فرومی‌برد.

کشور تولید کننده  ایران ایران ایران کره کره چین ژاپن آلمان
نام خودرو  پراید سمند پژو 206 سوناتا آزرا MG6 کرولا BMW320i
حداکثر کیلومتر مفید برای خرید 170.000 150.000 150.000 160.000 160.000 100.000 190.000 180.000
حدود سن خودرو (سال) 8 – 9 7 – 8 7 – 8 8 – 9 8 – 9 5 9 – 10 8 – 9

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، خودرو پراید، ازنظر میزان پیمایش به خودروهای باکیفیتی مانند BMW نزدیک است. این موضوع بر کیفیت بالای این خودرو دلالت نمی‌کند و دلیل آن هزینه‌های پایین نگهداری و تعمیرات این خودرو است و می‌توان نگهداری پراید را تا زمان بیشتری مقرون‌به‌صرفه دانست.

10 گام اساسی برای افزایش عمر مفید خودرو

در ادامه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک میکنند تا عمر مفید خودروی خود را به حداکثر زمان ممکن برسانید.

1- انجام به موقع سرویس های دوره ای

سرویس دوره ای خودرو

1-1- روغن موتور

عدم استفاده از روغن استاندارد و با کیفیت و بی توجهی در تعویض به موقع روغن، می تواند عمر مفید موتور خودرو را کاهش دهد. هر روغن موتور بنابر کیفیت و نوع ساخت آن، کارکرد متفاوتی دارد و این میزان کارکرد مفید بر روی قوطی روغن درج شده است. به طور معمول بهترین کارکرد روغن خودرو در 6 هزار کیلومتر ابتدایی است. هر چند کارکرد مفید برخی از روغن های موتور بیش از 4 تا 5 هزار کیلومتر نیست و در اینگونه موارد نباید مبنای تویض روغن را 6 هزار کیلومتر در نظر گرفت.

اگرچه کارشناسان نظرات متفاوتی در خصوص بازه زمانی تعویض روغن موتور دارند اما به نظر می رسد بازه 6 ماهه، منطقی ترین زمان برای تعویض روغن است. رعایت این بازه زمانی و استفاده از روغن با کیفیت تا حدود زیادی عمر مفید موتور خودرو را افزایش می دهد. استفاده از روغنهای با درجه کیفی پایین (برای خودروهایی که به روغن با درجه کیفی بالا نیاز دارند)، ویسکوزیته نامناسب و کیفیت نامطلوب میتواند منجر به بروز آسیبهای جبران نشدنی در موتور خودرو شود.

توصیه می شود در خودروهای با کارکرد بالای 160 هزار کیلومتر از روغن های سینتتیک، نیمه سینتتیک یا روغنهای مخصوص خودروهای کارکرد بالا استفاده شود. همچنین با هر بار تعویض روغن حتما فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. تعویض فیلتر هوا و صافی بنزین نیز به ازای هر 15 تا 20 هزار کیلومتر کارکرد به افزایش عمر مفید خودروی شما کمک خواهد کرد.

2-1- روغن گیربکس و واسکازین

روغن گیربکس

اگرچه در سرویس های دوره ای خودروهای دنده ای، تنها سطح واسکازین چک می شود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود اما کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از کاهش روانکاری واسکازین و افزایش عمر مفید خودرو به ازای هر 30 تا 40 هزار کیلومتر کارکرد یا هر دو سال یکبار، واسکازین گیربکس تعویض شود.  

در خصوص خودروهای اتوماتیک هم توصیه میشود روغن گیربکس برای خودروهای صفر در کارکرد 30 تا 40 هزار کیلومتر و برای خودروهای دست دوم به ازای هر 20 هزار کیلومتر تعویض شود.

3-1- تسمه تایم

با توجه به اینکه پاره شدن تسه تایم به ویژه در سرعت های بالا منجر به خسارات زیادی می شود توصیه می شود تا زمان تعویض تسمه تایم جدی گرفته شود. به طور متوسط بعد از هر 60 تا 80 هزار کیلومتر کارکرد، باید نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام شود.

4-1- سایر موارد

دقت کنید که معیوب بودن شمع و وایرها نیز در کارکرد موتور و افزایش میزان مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد. بنابراین به منظور افزایش عمر مفید خودرو نسبت به تعویض آنها در زمان مقرر اقدام نمائید.
توجه کنید که سیستم ترمز، باتری، تصفیه بنزین، شیلنگ ها و … از مواردی است که باید در بازه های زمانی میان مدت کنترل شوند و در صورت مشاهده مشکل سریعا نسبت به تعویض آن اقدام شود. عوض نکردن به موقع روغن ترمز باعث اسیدی شدن آن و خورده شدن قطعات سیستم ترمز و کاهش قدرت توقف خودرو می شود.
همواره نسبت به نشتی های خودرو حساس باشید. این نشتی ها اغلب نشانه ای برای بروز مشکل در خودرو هستند و بی توجهی به آنها می تواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد. گاهی بی توجهی کردن به همین نشان های ساده میتواند منجر به تعویض کامل موتور شود!

2- توجه ویژه به سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو دارای محدودیت آمپر است و با توجه به اینکه یکی از بخشهای حساس خودرو محسوب می شود در راستای افزایش عمر سیستم برق خودرو به نکات زیر توجه کنید:

  • o    با استفاده از سیستم های صوتی پرقدرت به سیستم برق خودرو فشار وارد نکنید زیرا این کار باعث خراب شدن دینام و باتری خودرو می‌شود که درنهایت منجر به مستهلک‌ شدن سیستم سیم‌کشی خودرو می شود. برای استفاده از سیستم های صوتی پرقدرت یا پروژکتورهای پرمصرف از یک باتری اضافه یا دینام با آمپر بالاتر استفاده کنید 
    o    مداوم روکش سیم های سیستم برق و میزان آب باتری خودرو را چک کنید
    o    هرگز در هنگام روشن بودن خودرو، سرباتری ها را جدا نکنید. زیرا این کار باعث آسیب زدن به دینام و ECU خودرو می شود
    o    در صورت شستشوی موتور، قبل از روشن کردن خودرو، تمام سوکت ها و شمع و وایرها را به خوبی خشک کنید

3- بررسی سیستم خنک کننده موتور خودرو

سیستم خنک کننده موتور

سیستم خنک‌کننده در عملکرد موتور یک خودرو، نقش اساسی را ایفا می‌کند. در این سیستم‏، رادیاتور، فن، پمپ آب، ترموستات و مایع ضدیخ از اجزا اصلی بوده و عملکرد این اجزا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انجام بررسی های مرتب برای پیدا کردن هر گونه نشانه خرابی و فرسودگی ضروری است. ترک خوردگی تسمه ها یا نقاط نرم شده یا باد کرده روی شلنگ ها باید برطرف شوند. اگر این قطعات مشکل داشته باشند، سیستم خنک کننده خودرو را از کار می اندازند. اگر فکر می کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می شود از سالم بودن آن مطمئن شوید.

قدرت مواد ضد خوردگی موجود در ضدیخ به تدریج و طی زمان تحلیل میروند، بنابراین مایع خنک کننده را هر دو سال یک بار یا پس از کارکرد 40 تا 50 هزار کیلومتر عوض کنید تا نیازی به تعمیرات و هزینه‌کرد در این سیستم نداشته باشید.

4- بررسی سیستم کولر و تهویه مطبوع

کولر خودرو

به منظور جلوگیری از ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در مجاری سیستم کولر خودرو حتی در هوای سرد نیز هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید ۵ دقیقه کار کند. چنانچه در هنگام حرکت قصد روشن کردن کولر را داشتید, در سرعت های پایین و دور موتورهای کم کولر خودرو را روشن کنید تا فشار ناگهانی در دور موتور بالا به مجموعه کمپرسور وارد نشود.

5- نگهداری از لاستیک ها

لاستیک خودرو

چرخ ها و لاستیک خودرو از جمله عواملی است که تاثیر به سزایی در افزایش کارکرد و عمر خودرو دارد. بالانس بودن چرخ ها و سلامت لاستیک ها ضمن ایجاد تسلط بیشتر بر جاده مانع از ایجاد فشار بیش از حد بر جلوبندی خودرو می شود. بنابراین و در راستای افزایش عمر خودروی خود به نکات زیر در خصوص نگهداری از لاستیک ها توجه کنید:

o    هموراه به میزان عاج باقیمانده از لاستیک توجه کنید
o    هر سه ما یکبار قطعات جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق بررسی شود
o    هر سه تا شش ماه یکبار هر چرخ های خودرو را بالانس کنید تا فشار کمتری به جلوبندی وارد شود
o    به صورت هفتگی و برای جلوگیری از ناهماهنگی بین چرخ ها و ترک نخوردن لاستیک، باد لاستیک را تنظیم کنید
o    برای افزایش عمر لاستیک ها، آنها را با مواد شوینده مناسب بشویید
o    از رینگ های غیراستاندارد و سنگین که باعث وارد شدن ضربه به جلوبندی خودرو می شوند استفاده نکنید

6- توجه به هشدارهای خودرو

همواره به اطلاعاتی که خودرو به شما می دهد توجه کنید. اگر عقربه ها به شما هشدار دادند که دمای موتور در حال بالا رفتن است، فشار روغن پایین است یا چراغ چک روشن شود به سادگی از کنار این هشدارها نگذرید و در اولین فرصت به مکانیک مراجعه کنید.

7- استفاده از قطعات یدکی اصلی

همواره از قطعات یدکی مرغوب استفاده کنید زیرا این مسئله در نهایت موجب افزایش دوام خودرو خواهد شد. شاید به ظاهر استفاده از قطعات یدکی فرعی و ارزان، مقرون به صرفه باشد اما در صورت بروز مشکلات ناشی از استفاده از کالای نامرغوب با ضررهای زیادی روبرو خواهید شد.

8- استفاده از سوخت مناسب

سوخت خودرو

همواره از سوخت متناسب با خودرو خود استفاده کنید. خودروهایی که مجهز به سیستمهای توربوشارژر یا سوپرشارژر هستند و همچنین خودروهایی که موتور با تراکم بالا دارند باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کنند. بنابراین برای این دسته از خودروها استفاده از بنزین سوپر یا بنزین معمولی با مکمل های اکتان معتبر منجر به افزایش طول عمر خودرو خواهد شد. 

در مورد خودروهای دوگانه سوز هم توصیه می شود به منظور افزایش طول عمر خودرو به ازای هر دو بار رانندگی با حالت گازسوز، یک باک بنزین بسوزانند. علت این توصیه این است که دمای احتراق CNG بسیار بالا است و طرفی به دلیل غیرچرب بودن باعث افزایش استهلاک خودرو در طولانی مدت میشود.

9- اصلاح نحوه رانندگی

رانندگی صحیح

یک از عوامل بسیار مهم در افزایش عمر مفید خودروها، نحوه رانندگی با خودرو است. هر چه به موتور خودرو فشار بیشتری وارد شود طبیعتا عمر آن کاهش می یابد. شتابگیری و ترمزگیری های مکرر و شدید، بالا بردن دور موتور بیشتر از خط قرمز، رانندگی با حداکثر سرعت به مدت طولانی و یدک کشیدن بارهای سنگین همگی در کاهش عمر موتور و استهلاک خودرو موثر هستند. 

شاید تعجب کنید اما برخلاف تصور عموم، استفاده کمتراز 3 کیلومتر در روز بیشتر از آنکه باعث افزایش عمر مفید خودرو شود باعث آسیب زدن به  موتور می شود. علت این مسئله این است که رانندگی در مسیرهای خیلی کوتاه و زود خاموش کردن موتور باعث می شود دمای موتور به حد ایده آل نرسیده و لجن روغن داخل موتور جمع شود. از طرفی دمای پایین موتور باعث فرسایش موتور می شود. 

با توجه به اینکه در زمان روشن کردن خودرو در ابتدای صبح، علاوه بر گیربکس، قطعاتی مانند دیفرانسیل (در خودروهای با محور فعال عقب) نیازمند گرم شدن برای عملکرد بهتر هستند، توصیه میشود حدودا یک دقیقه پس از روشن شدن خودرو، با دور موتور کمتر از 1500 حرکت کرده و پس از گذشت 3 الی 4 دقیقه دور موتور را افزایش دهید. همچنین  پس از رانندگی های طولانی و قبل از بستن کامل سوئیچ، صبر کنید تا فن خودرو خاموش شود. همه این موارد در نهایت به افزایش عمر مفید خودرو کمک خواهند کرد.

10- شست و شوی خودرو

 شست و شوی خودرو

شست و شوی مداوم و اصولی خودرو دو کارکرد مهم دارد:
اول حفظ رنگ خودرو چرا که تمیز نبودن بدنه خودرو میتواند به مرور زمان منجر به کدر شدن رنگ خودرو شود. علاوه بر شست و شوی مداوم قرار ندادن خودرو در تابش مستقیم خورشید تاثیر به سزایی در افزایش عمر رنگ خودرو دارد. 

دوم جلوگیری از پوسیدگی بدنه و قطعات فلزی خودرو به واسطه شستن بدنه و زیربندی خودرو.

برای شستشوی موتور خودرو، همان مقدار که نظافت موتور می‌تواند سودمند باشد، استفاده از آب و مواد نامناسب نتیجه معکوس دارد و اثرات مخربی بر جای می‌گذارد. نشت رطوبت به داخل قطعات برقی و الکترونیکی خودرو باعث ایجاد رسوب درون آن‌ها شده که حاصلی جز خرابی نخواهد داشت. استفاده از مواد شوینده نامناسب و  پاشش مستقیم و بافشار آب باعث از بین رفتن قطعاتی مانند کویل، دلکو، شمع‌ها، ABS، سیستم تزریق سوخت و سنسورهای الکتریکی می‌شود.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

آگاهی اوقات برای خودروها در نمایندگی های خودرو، اتفاقاتی می افتد که برای صاحب خودرو، ممکن است مشکلات قابل توجهی در آینده به وجود بیاورد، یکی از کارشناسان همراه مکانیک نقل می کرد که از طرف شرکت برای کارشناسی یک خودرو از تولید کنندگان معتبر و در محل نمایندگی، به ایشان ماموریتی محول شد. پس از رسیدن به محل و احوال پرسی با مشتری، ایشان اظهار نمودند که می خواهند این خودرو را که در حدود 3000 کیلومتر کارکرده است، از نمایندگی تحویل بگیرند و به همین علت درخواست کارشناس کرده‌اند.

برای اطلاع از قیمت روز ساندرو و یا سیمبل خود اپلیکیشن همراه مکانیک را نصب کنید.

برای نصب اپلیکیشن اینجا کلیک کنید.

“در همان لحظه کارشناس فنی شرکت سازنده به جمع ما اضافه شد و اعلام کرد که خودرو قطعا بدون رنگ می‌باشد. من شروع به کارشناسی رنگ خودرو کردم و پس از اتمام کار، تشخیص اینجانب این بود که درب عقب سمت شاگرد تعویض بوده و رکاب و گلگیر عقب همین سمت رنگ می‌باشد. کارشناس فنی نمایندگی اعلام کرد که تمام این خودروها اینچنین هستند و قطعاً من اشتباه می کنم.

در همین لحظه چند استاد نقاش نمایندگی به ایشان اضافه شدند و همگی دلایل مختلف می آوردند تا بنده را قانع کنند که خودرو بدون رنگ است و من همچنان با دلایل تشخیص خودم را به ایشان ثابت می‌کردم اما همچنان کارشناس شرکت سازنده کتمان می‌کرد.

در هر صورت بنده برگه کارشناسی را تکمیل کرده و نقاط تعویضی و رنگ شدگی را مطابق با تشخیص خودم مشخص کردم. پس از اتمام کار، زمانی که گزارش خود را به مشتری ارائه کردم ناگهان با شادی ایشان روبه‌رو شدم به طوری که ایشان بنده را درآغوش گرفت و از من بسیار تشکر کرد. در حالی که بسیار متعجب شده بودم  ماجرای کامل را برای بنده تعریف کرد.

ماجرا از این قرار بود که ایشان خودرو را برای سرویس های دوره گارانتی به نمایندگی تحویل می‌دهند، اما در نمایندگی در هنگام جابه-جایی، خودرو با ستون برخورد کرده و آسیب می بیند.

با پیگیری و پافشاری ایشان مبنی بر جبران خسارت و ضرر و زیان افت قیمت خودرو، نمایندگی به ایشان اعلام می کند که خودرو را به نحوی درست می‌کند که با خودروی بدون رنگ هیچ اختلافی نداشته باشد و تضمین می‌کند که هیچ کارشناسی نتواند تعویض و رنگ شدگی را تشخیص دهد. خریدار به ناچار قبول می کند منوط به اینکه یک کارشناس مجرب که از این موضوع اطلاع ندارد خودرو را کارشناسی نماید.

مشتری پس از جستجوی بسیار در بین کارشناسان، به همراه مکانیک اعتماد کرده و این وظیفه را به ما واگذار می‌کند. در نتیجه نمایندگی پس از کارشناسی قبول کرد که ضرر و زیان را به مشتری پرداخت نماید و رضایت ایشان را جلب کند.”

این داستان نشان می دهد که اولاً نباید هیچ گاه به تضمین های نمایندگی های خودرو مبنی بر غیرقابل تشخیص بودن نقاشی و صاف کاری خودرو اعتماد نمود، هیچ صافکاری و نقاشی غیرقابل تشخیصی وجود ندارد، حتی اگر توسط نمایندگی انجام شده باشد و البته، در صورت بروز خسارت، علاوه بر جبران و تقبل هزینه های مستقیم، باید نمایندگی مربوطه متقبل هزینه های افت قیمت خودرو نیز بشود.

آیا می دانید با استفاده از خدمت  فروش فوری خودرو همراه مکانیک در هر ساعتی از روز در کمتر از 30 دقیقه میتوانید خودرو خود را به مناسب ترین قیمت ممکن به فروش برسانید

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این خدمت اینجا کلیک کنید

 

ثانیاً کارشناسی خودرو یک فعالیت حرفه ای و تخصصی است که با تخصص های موجود در نمایندگی های خودرو تفاوت می کند، اینکه به کارشناسی نمایندگی اعتماد کنیم، به معنای نادیده گرفتن سطح بالای دانش و تخصص مورد نیاز است و ممکن است بعدها در مواجهه با کارشناسان حرفه ای خودرو، متوجه عیوب فراوانی در خودرو شویم.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

امروزه با پیشرفت خودروها در سبک‌های مختلف، انتخاب‌های زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان برای انتخاب از بین برندهای خودروسازی در ایران و جهان قرارداده است. یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است. تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ به نحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب می‌شوند، کابین خودرو به دلیل امکانات زیاد بسیار پیچیده است.

اما نکته طلایی و حساس در مورد کابین و بدنه خودرو صرفا بخش فنی نیست بلکه به عبارت مدیرعامل یکی از بزرگان صنعت خودروسازی جهان ” طراحی داخلی کابین، نقشی اساسی در شخصیت‌بخشیدن به برند خودرو دارد و مشتریان را به خرید آن علاقه‌مند می‌کند. “

ما قصد داریم تا در مقاله پیش رو به اطلاعاتی جامع در مورد این ساختار حیاتی خودرو بپردازیم.

آیا می دانید با استفاده از خدمت  فروش فوری خودرو همراه مکانیک در هر ساعتی از روز در کمتر از 30 دقیقه میتوانید خودرو خود را به مناسب ترین قیمت ممکن به فروش برسانید

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این خدمت اینجا کلیک کنید

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود کابین خودرو در قسمت مکانیکی،  باعث ایجاد سهولت قسمت کابین شود، قسمت شاسی خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو می‌ماند، که سیستم تعلیق، چرخ‌ها، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک می‌کشد، و این ویژگی‌ها همگی بر روی شاسی که زیر قسمت کابین قرار دارد صورت می‌پذیرد ، اما عامل اصلی که هر مخاطبی را برای انتخاب کابین خودرو و ارزیابی آن به آن عنوان راحتی و امکانات آن دسته‌بندی می‌کند فرم کابین خودرو است که در ادامه به عنوان فرم کابین‌های خودرو خواهیم پرداخت. 

عوامل سر و صدا کابین  و نحوه تشخیص آن

علت سر و صدای کابین

حتما برای شما هم پیش آمده که اگر سوار خودرویی می‌شوید که 100 هزار کیلومتر یا 5 سال از استفاده از آن می‌گذارد، صداهای مختلفی را از درون کابین متوجه می‌شوید که به مرور زمان باعث اذیت شدن سرنشینان و یا حتی در برخی موارد از بین رفتن تمرکز راننده می‌شود.

عوامل ناشی از این اتفاق می‌تواند مربوط به داخل کابین یا از مجرای دیگری باشد که باعث بوجود آمدن سر و صداهای بعضا ناهنجار در داخل کابین می‌شود.

به طور کلی باید گفت عواملی که باعث ایجاد سرو صدا در داخل کابین می‌شوند عمدتا به دو عامل اصلی استاتیکی و دینامیکی تقسیم می‌شوند، که در این بخش سعی داریم به مهمترین عوامل مشترکی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین خودرو می‌شوند، بپردازیم.

عوامل اصلی ایجاد صدا در کابین خودرو

  • صدای نویز در موتور

اگر خودروی شما دارای یک موتور بنزینی، دیزل، LPG، CNG می‌باشد، باید برای علمکرد صحیح و جلوگیری از ورود صدا به کابین، در پایین ترین درجه دور موتور یا حداقل در بالاترین درجه دور موتور، باید صدای موتور به صورت نرمال عمل کند. در غیر این صورت موتوری که باعث ایجا سر و صدا در قسمت جلو ماشین شود به تدریج این صدا را به داخل کابین انتقال خواهد داد.

بنابر این به عنوان یک نقطه شروع، از سلامت موتور مکانیکی خود اطمینان حاصل کنید.

  • صدای اگزوز

اگر بخواهید صدای اگزوز خود را به عنوان یک صدا خفه کن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید، این کار در طولانی مدت به دلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفره‌های کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سرو صدا در کابین می‌شود.

  • سر و صدا در قطعات تعلیقی

یکی از منابع عمده در تولید سرو صدا قسمت‌های تعلیقی خودرو مانند، میله‌های اتصال واشر، اتصالات توپی، بلبرینگی است، که در صورت چکاب و کم کاری در رسیدگی به این قطعات باعث بروز مشکلات صدایی در قسمت کابین نیز می‌شوند.

  • صدای نویز بادی شکل

سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده در بسیاری از خودروها اجتناب‌ناپذیر است، این موارد در خودروهای سبک‌تر مانند SUV بیشتر به چشم می‌آید.

اما شما می‌توانید با اعمال برخی تغییرات یا چکاب‌ها، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.

یکی از این راه‌ها در این قسمت این است که، شما می‌توانید با ایجاد پوششی در قسمت نواری درب‌ها، پوشش سقف، باعث ایجاد فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را ایجاد کنید.

نکته مهم نصب درست این عایق‌ها برای بهره‌وری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.

  • صدای ناشی از جاده

برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما می‌توانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کرد.

  1. استفاده از لاستیک‌هایی با ساختار نرم تر در مواد استفاده شده از آنها و همچنین تنظیم باد آنها به طوریکه کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را، با کمترین سطح نویز انجام دهد.
  2. ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیم تر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو، تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند.

 عدم عملکرد درست در قطعات الکتریکی

 علت سر و صدای کابین

معمولا به دلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون، رله‌ها، موتور، برف پاک‌کن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین که معمولا با ایجاد صداهایی که عامل فرسودگی آنها می‌باشد باعث از بین رفتن تمرکز راننده می‌شود، که با چکاب به‌موقع می توان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل پمپ بنزین، جلوگیری کرد.

عدم عملکرد درست در قسمت‌های تریمی

علت سر و صدای کابین

 

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از قطعات تریمی خودرو بدهیم باید گفت، به تمام قطعاتی که در داخل خودرو قرار دارند که به صورت کلی به آن‌ها قسمت کنترل داخلی خودرو نیز گفته می‌شود.

گاهی اوقات تغییر دما در قسمت‌های مختلف باعث خوردگی یا ایجاد ناهماهنگی‌هایی در ساختار قطعات تریمی می‌شود که یکی از مهمترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه به کار رفته شده در آن محصولات است،  که در نتیجه باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین می‌شود.

و البته در مواردی هم عدم نصب خود راننده موجب ایجاد این سر و صداها در قسمت داخل کابین می‌شود که عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشین‌ها جای می‌گیرند باعث ایجاد سرو صدا می‌شود.

سر و صدای سیالات موجود در خودرو

علت سر و صدای کابین

یکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخ‌ها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد می‌کند، یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده می‌تواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد.

سر و صدای قطعات جانبی خودرو

خرابی‌هایی که ناشی روشن کردن خودرو و استمرار این صداها می‌باشد را باید کاملا جدی گرفت.

این گونه خرابی‌هایی که معمولا از قسمت جلو وارد خودرو می‌شود، در صورت عدم رسیدگی به آن باعث ایجاد هزینه‌های گزاف‌تری خواهند شد.

برای اینکه کمی بیشتر راجع به حدود این مشکلات بدانید می‌توان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره نمود که باعث بیرون زدن پلوس چرخ‌ها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.


آیا می دانید با اپلیکیشن همراه مکانیک می توانید علاوه بر خدمات همراه مکانیک ، قیمت بروز خودرو خود

و یا سایر خودرو ها در هر سال و مدل و با هر کارکردی  بدست بیاورید

با فشردن لینک زیر اپلیکیشن همراه مکانیک را از کافه بازار دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن همراه مکانیک

همچنین امکان دارد، لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیم‌ها شود که در نهایت می‌تواند به پارگی سیم‌کشی موتور و قطع ارتباط آن باECU موتور و باتری شود.

سایر سر و صداهای کابین خودرو

علت سر و صدای کابین

صدای سوت لنت‌ها:

معمولا اگر لنت ترمز دارای چراغ خطر نباشد در صورت به پایان رسیدن، به هنگام ترمزگیری صدایی مثل سوت کشیدن را به همراه خواهد داشت.

صدای تسمه ها:

معمولا بر اثر شل بودن تسمه‌ها می‌باشد که به هنگام شتاب‌گیری این صدا در داخل کابین قابل شنیدن است.

صدای لق زدن ناشی از فرمان هیدرولیک:

معمولا به هنگامی که فرمان خودرو شما هنگام چرخش به لرزه درمی‌آید، که این لرزش به قسمت کابین خودرو نیز منتقل می‌شود، که نشان از کم بودن سطح روغن فرمان و یا خرابی در قسمت پمپ هیدرولیک دارد.

صدای از چرخ‌های عقب:

معمولا بر اثر خرابی در قسمت بلبرینگ عقب که باعث ایجاد صداهایی زوزه شکل و خشک از قسمت عقب می‌شود، در این موارد معمولا باید بلبرینگ‌ها عوض شوند و کار با گریس‌کاری به اتمام نخواهد رسید.

صدای ناشی از بسته نبودن در موتور:

معمولا به دلیل فراموشی در بستن درب موتور ایجاد می‌گردد دلیل دیگر در این زمینه می‌تواند عدم رگلاژ درست در این قسمت باشد.

صدای هوا کشیدن از قسمت منیفولد:

معمولا بر اثر تغییرات دمایی زیاد در قسمت موتور یا بالا رفتن بیش از حد دما در این قسمت باشد که در برخی موارد به خاطر شستشوی اتومبیل و هواکشیدن برخی اورینگ‌های منیفولد است که باعث خشکی و ترک خوردگی می‌شود، که معمولا با صدایی مثل هوا کشیدن همراه می‌شود. 

  • kia mo