خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

۳ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با شنیدن نام رادیاتور فکرها به سمت وسیله‌ای می‌رود که برای گرم نگه‌داشتن خانه‌ها در فصول سرد سال مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما رادیاتور خودرو نقشی بیش‌ از این دارد و کاربرد آن تنها محدود به مقطع سرد سال نمی‌شود. اگر قلب خودرو را موتور آن در نظر بگیریم، این قلب به دلیل احتراقی که برای انجام فعالیت در آن صورت می‌گیرد حرارت بالایی دارد، به‌طورکلی وظیفه‌ی رادیاتور در خودرو این است که این حرارت را کنترل کند تا از حدی بالاتر نرود و البته از میزان مشخصی هم پایین‌تر نیاید. رادیاتور این کار را با کنترل دمای آب جاری در مجاری موتور انجام می‌دهد. حداقل دمای مناسب مایع موجود در موتور 9 درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای مناسب هم 80 درجه‌ی سانتی‌گراد است. این مقاله درباره‌ی رادیاتور و اجزای آن، چگونگی عملکرد آن، اجزای تشکیل‌دهنده‌ی این سیستم و در کل همه‌ی جوانب رادیاتور است.


رادیاتور چگونه به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند؟

نحوه صحیح بستن درب رادیاتور

نحوه‌ی کارکرد رادیاتور به این شکل است که آب یا مایع موجود در موتور را خنک می‌کند و گرمای گرفته از موتور را در فصول سرد به سیستم بخاری هدیه می‌دهد. در فصول گرم سال هم این گرما را با هوای بیرون مبادله می‌کند.

همان‌طور که گفتیم اساس کار موتور ماشین احتراق سوخت است. واضح است که احتراق و سوختن گرما تولید می‌کند و درصورتی‌که این گرما مدیریت نشود می‌تواند دردسرساز شود. کار رادیاتور مدیریت این گرما است. موتور نه باید زیاد گرم شود و صدالبته نباید زیاد سرد شود. در هر دو صورت خودرو عملکرد مناسبی نخواهد داشت. رادیاتور مخزنی است از جنس آلومینیوم که رسانای ایده آلی برای گرما به‌حساب می‌آید. مایع موجود در سیستم خنک‌کننده گرمای موتور را به سمت رادیاتور می‌برد و رادیاتور هم این مایع را با دمیدن هوای بیرون به آن خنک می‌کند. مایع پس از رسیدن به دمای مناسب دوباره به گردش در‌می‌آید و به موتور بازمی‌گردد. این چرخه برای جلوگیری از زیادی سرد و یا زیادی گرم شدن موتور خودروی‌تان همواره ادامه دارد.

اگر مایعی نباشد، رادیاتور هیچ کاربردی ندارد

نحوه صحیح خالی کردن آب در رادیاتور

تا اینجا متوجه شدید که باید مایعی درون سیستم خنک‌ کننده وجود داشته باشد تا گرمای موتور را به سمت رادیاتور ببرد تا آنجا به دمای مناسب برسد و به موتور و اطراف سیلندرها بازگردد. اگر مایعی در کار نباشد چه؟ گرما به رادیاتور تله پورت نمی‌شود و اگر مایعی در کار نباشد، موتور خودروی شما آن‌قدر داغ می‌شود که از کار می‌افتد. با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها مطمئن باشید که نمی‌خواهید اجازه دهید این اتفاق بیفتد. مسئله‌ی دیگری وجود دارد و آن این است که چه مایعی برای خنک کردن موتور مناسب‌تر است؟

برخی از آب‌لوله‌کشی به این منظور استفاده می‌کنند که اتفاقاً کار درستی نیست و توصیه نمی‌شود. آب‌لوله‌کشی دارای املاح است و این املاح در بلند‌مدت می‌تواند برای خودروی شما مشکل به وجود آورد. خودروها برای مایع خنک‌کننده‌ی خود ترجیح می‌دهند تا آب مقطر داشته باشند. آبی خالی از هر نوع املاح. البته آب مقطر هم مانند هر نوع آب دیگر مشکلاتی مانند رسیدن به نقطه‌ی جوش و البته منجمد شدن در دمای زیر صفر درجه را دارد که امروزه محلول‌هایی بانام ضد یخ، این مشکل را برای ما حل کرده است. این محلول هم از منجمد شدن مایع خنک‌کننده جلوگیری می‌کند و هم از به نقطه‌ی جوش رسیدن آن‌. میزان مناسب برای ترکیب کردن ضدیخ یا ضد جوش با آب مقطر روی بسته‌بندی محلول‌ها نوشته‌شده است؛ اما توصیه ما ترکیب 50 به 50 است.

مسئله‌ی دیگری که در مورد مایع خنک‌کننده وجود دارد مربوط به حجم آن است. جدا از نوع مایعی که استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که مقدار این مایع نباید از حدود مشخصی کمتر یا بیشتر باشد.

نکته: اگر قصد بررسی مایع موجود در رادیاتور را دارید، حتماً این کار را زمانی انجام دهید که خودرو مدت‌زمان زیادی خاموش بوده و کاملاً سرد باشد. در غیر این صورت خطر هم شمارا تهدید می‌کند و هم کل سیستم خنک‌کننده ماشینتان را. اگر هنگامی‌که مایع موجود در رادیاتور حرارت دارد، درب مخزن آن را بازکنید، رادیاتور به‌اصطلاح هوا می‌گیرد که موجب اختلال در عملکرد این سیستم می‌شود.

معضلات دمای خیلی پایین و بیش‌ازحد بالای موتور

رادیاتور

شاید درک مشکلات حاصل از بالا رفتن دمای موتور نسبت به مشکلاتی که دمای پایین به وجود می‌آورد، برای شما ساده‌تر باشد. به‌هرحال باید بدانید که نه افراط و نه تفریط. حد اعتدال حتی در دمای موتور هم باید رعایت شود.

مشکلاتی که از دمای بالا حاصل می‌شود:

1.      مایع به نقطه‌ی جوش می‌رسد و از سیستم خنک‌کننده به بیرون درز پیدا می‌کند، درنتیجه آب موجود در رادیاتور و موتور از میزان مشخصی کمتر می‌شود و آمپر بالا می‌رود

2.      موتور قدرت و کشش حالت اصلی را ندارد و معمولاً به‌صورت مشهودی ضعف پیدا می‌کند

3.      برخی از اجزای حیاتی موتور مانند سوپاپ‌ها و شمع‌ها به دلیل حرارت بسیار بالا ذوب می‌شوند

4.      موتور دچار مشکل روغن‌سوزی می‌شود و کلاً عملکرد آن دچار اختلال می‌شود

مشکلاتی که از دمای پایین حاصل می‌شود:

1.      چون روغن به دمای موردنظر نرسیده است، ویسکوزیته‌ی بالایی دارد و به همین جهت اصطکاک بین قطعات بسیار بیشتر است

2.      درست مانند هنگامی‌که دما بالا باشد، قدرت و کشش موتور کاهش چشم‌گیری دارد

3.      نرسیدن روغن به همه‌ی قطعاتی که نیاز به آن دارند

4.      گاز بنزین درون مجاری عبوری بنزین تقطیر می‌شود که باعث ایجاد ایراد در احتراق می‌شود

علل درست کار نکردن رادیاتور

رادیاتور و سیستم خنک‌کننده از اجزایی مانند واترپمپ، سیلندر، سر سیلندر، پروانه و ... تشکیل‌شده است. نقص در عملکرد هریک از این قطعات می‌تواند به خرابی کل سیستم رادیاتور منجر شود.

از دیگر دلایل رایج این موضوع می‌توان به

·         دفرمه شدن درب رادیاتور

·         سوراخ بودن بدنه رادیاتور

·         اشکال در عملکرد ترموستات

·         سربالایی با شیب زیاد به مدت طولانی

اشاره کرد.

گاهی برای تعمیر خرابی‌ها باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، اما گاهی به‌سادگی می‌توانید با هواگیری همه‌چیز را به حالت اولیه بازگردانید.

هواگیری رادیاتور چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

نحوه هواگیری رادیاتور

به‌طور خلاصه هرگاه هوا جای مایع خنک‌کننده را در سیستم خنک‌کننده می‌گیرد، گفته می‌شود که سیستم خنک‌کننده و یا به‌طور مشخص رادیاتور هوا گرفته است. در متن اشاره کردیم که اگر هنگامی‌که دمای مایع خنک‌کننده بالا باشد، درب رادیاتور را بازکنید، در بهترین حالت اگر مایع به صورتتان نپاشد و باعث سوختگی نشود، رادیاتورتان هوا می‌گیرد. حالت دیگری که ممکن است رادیاتور هوا بگیرد مربوط به زمانی است که قطعه‌ای از سیستم خنک‌کننده تعویض شود.

برای انجام عملیات هواگیری باید خودرو در سطح صافی قرار بگیرد و تمام پیچ‌های مربوط به هواگیری که برای هر خودرو متفاوت است باز شود. سپس باید مایع خنک‌کننده و حتی در شرایط اضطرار آب‌لوله‌کشی را درون مخزن بریزید و آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا مایع از پیچ‌هایی که باز کردید بدون قطع و وصل شدن خارج شود. فراموش نکنید که این کار را حتماً زمانی انجام دهید که ماشینتان خاموش است.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰


مقایسه دنا و برلیانس H330  مقایسه ای بین خودرو های پر طرفدار بازار که قصد داریم با نگاهی متفاوت به امکانات رفاهی و ویژگی های فنی این دو خودرو بپردازیم .دو تازه نفس در برابر یکدیگر که هر دو سودای کسب بازار کشور را در سر میپرورانند.

در ادامه سری مقالات نقد و بررسی خودروهای بازار ایران در همراه مکانیک، این‌بار یک رقیب چینی نام آشنا را در برابر یکی از تولیدات نسبتا با سابقه کشورمان قرار داده و به مقایسه دنا و برلیانس H330 خواهیم پرداخت. با همراه مکانیک همراه شوید تا علاوه بر مقایسه دنا و برلیانس H330، نگاه کوتاهی داشته باشیم به وضعیت کنونی بازار خرید و فروش این خودروها و آن‌ها را از جوانب گوناگونی بررسی نماییم.


سمند کش آمد و برلیانس تقلید کرد!

مقایسه دنا و برلیانس H330


مقایسه دنا و برلیانس 
H330 را با بررسی بدنه و طراحی خارجی آن‌ها آغاز خواهیم کرد؛ اگر اهل مطالعه در رابطه با خودروهای وارداتی کشورمان بوده باشید، احتمالا از سابقه همکاری برلیانس با غول صنعت خودروسازی، یعنی BMW، مطلع بوده و از شباهت بخش‌ جلویی (سپر) محصولات این شرکت چینی با تولیدات آلمانی‌های کارکشته تعجب نکرده‌اید. اما برای آن دسته از خودرو دوستانی که از سابقه این همکاری اطلاعی نداشته‌اند می‌بایست متذکر شویم که شرکت برلیانس در اقدامی هوشمندانه، گام‌های آغازین فعالیت خود را تحت نظارت BMW برداشته و با مشارکت نسبی این شرکت آلمانی، طراحی اغلب محصولات خود را حداقل از منظر ساختاری و زیبایی بهبود بخشیده است.

در واقع شباهت بدنه برلیانس H330 با برخی نمونه‌های بی‌ام‌دبلیو مورد پسند عده‌ کثیری از خریداران ایرانی قرار گرفته و اضافه شدن خطوط شکننده روی کاپوت و بخش‌های جانبی، در ترکیب با جایگاه مناسب چراغ‌های ترمز، موجبات برتری نسبی این خودروی چینی از نظر طراحی بدنه را فراهم کرده است.

اما دنا نیز به همین سادگی‌ها قصد رها کردن میدان نبرد را نداشته و با بهره‌گیری از خطوط نیمه عضلانی و تیز در بخش جلویی، سعی در جلب توجه خریداران ایرانی داشته است. دنا یک نسخه جهش یافته از سمند است که توسط ایران‌خودرو  با همکاری برخی شرکای خارجی

طراحی و تولید شده و در زمره خودروهای ملی‌مان نیز هست. طراحی بدنه دنا گرچه به دلیل کمبود خلاقیت و هماهنگی همه جانبه، در اکثر مقایسه‌های انتقادی، نمره کمتری را نسبت به برلیانس H330 گرفته است، اما همچنان توجه برخی خریداران را به خود جلب کرده و حتی عده‌ای آن را برتر از برلیانس خطاب می‌کنند. اما به هر روی نقش مدرنیته و رنگ و بوی حضور بی‌ام‌دبلیو در طراحی برلیانس H330، آن را یک گام جلوتر از دنا قرار داده و مقایسه دنا و برلیانسH330 از نظر طراحی خارجی را به نفع این حریف چینی به پایان می‌رساند.



دنا در طراحی داخلی حریف بهتری است

مقایسه دنا و برلیانس H330


اما در مقایسه دنا و برلیانس 
H330 از نظر طراحی داخلی و کابین، کمک‌های غول خودروسازی آلمانی به برلیانس چینی کافی نبوده و دنا با ترکیب آپشن‌های بیشتر و خلاقیت بصری، رقابت سنگین‌تری را برای چینی‌ها رقم می‌زند. فضای داخلی دنا رنگ‌بندی دو قسمتی داشته و کاربرد قطعات چوبی روی بخش‌های میانی داشبورد، نشانی از روابط خانوادگی این خودرو با سمند نام آشنای جاده‌های ایرانی است. یکی از نکات مثبت کابین دنا، تریم تقسیم‌بندی شده، دو رنگ و مجهز به صفحه نمایشگرش است. این در حالی است که در کابین برلیانس H330، ظاهرا چینی‌ها کمی خساست به خرج داده و صرفا یک طراحی داخلی دو رنگ و معمولی را برای محصول خود در نظر گرفته‌اند.

در واقع برلیانس H330 تنها در قسمت تریم کمی خلاقیت به خرج داده و با بهره‌گیری از خطوط منحنی، جلوه‌ نسبتا زیبایی به آن بخشیده است. البته لازم به ذکر است که راحتی و ارگونومی صندلی‌های برلیانس نیز یک ویژگی مثبت نسبت به دنا محسوب شده و گرچه از تنظیمات برقی دنا بی‌بهره است، اما باز هم از نظر اغلب خریداران مورد پسند واقع می‌شود. اما به هر روی، مقایسه دنا و برلیانس H330 از نظر طراحی داخلی و کابین، دنا به دلیل ارائه آپشن‌های بیشتر، رنگ‌بندی و خلاقیت نسبی بهتر از برلیانس H330 عمل کرده و گوی سبقت را در این بخش از آن خود می‌کند.


پیشرانه‌های ضعیف و رانندگی‌های یکنواخت


اگر بخواهیم مقایسه دنا و برلیانس 
H330 را به مبحث رانندگی و پیشرانه‌ها ببریم، متاسفانه اطلاعات چشم‌گیری منتظرمان نخواهد بود. پیشرانه‌های بکار رفته در هر دو خودرو ایراداتی داشته و با وزن و ابعاد آن‌ها هماهنگ نیست؛ در واقع ضعف قدرت و عدم برآورده کردن توقعات مشتریان، بزرگ‌ترین ایراد موتور دنا و برلیانس H330 است. حال اگر قیمت بالای آن‌ها و مصارف سوخت بیش از حد استانداردشان را نیز وارد این معادله نماییم، در واقع هر دوی این اتومبیل‌ها، حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت.

البته تجربه رانندگی با هر دوی آن‌ها قابل قبول بوده و نرمی دنا در مانورها را می‌توان با ارگونومی ارائه شده در برلیانس H330 برابر دانست. اما به هر حال، مقایسه دنا و برلیانس H330 از لحاظ رانندگی و پیشرانه، برنده بخصوصی نداشته و در این بخش انتقادات زیادی، از کمبود قدرت برلیانس گرفته تا عدم عملکرد مناسب دنا در دور موتور بالا و دنده پنجم، به هر دو مورد وارد است. بنابراین انتخاب برنده این بخش را به شما سپرده و توصیه می‌کنیم، پیش از نشستن پشت فرمان هر دوی آن‌ها، انتخابی نکنید!

مقایسه فنی دنا و برلیانس H330

 

دنا

برلیانس H330

حجم موتور

1645CC

1498CC

قدرت موتور

114 اسب بخار در 6500 دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

5 دنده دستی

4 دنده اتومات

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

12 ثانیه

-

ماکزیمم سرعت KM/H

190

170

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7.8

6.7

حجم باک

70

55

تجهیزات ایمنی و امنیتی

ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی ترمز عقب دیسکی- کیسه هوا راننده و سرنشین-

ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو

امکانات رفاهی

دارای مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل های تصویری دارای قابلیت استفاده از سیستم رهیاب دارای سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل) مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان تیوتر-هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل - تنظیم اتوماتیک - دریچه تهویه برای سرنشینان عقب - جلو هالوژنی و LED – عقب LED - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - آینه های جانبی برقی - راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - تریم تک رنگ (مشکی) - ایموبیلایزر - سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز - شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید) - هشدار دهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع - سیستم قطع سوخت خودکار - سیستم کنترل بخار بنزین - رینگ آلومینیومی 15 اینچ - جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix) - دسترسی به صندوق از داخل اتاق - پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه - پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی - کروز کنترل - ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی) - چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم نور - بلندگوهای جلو و عقب - نمایشگر دمای محیط - آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل - دستگیره های همرنگ - تودوزی مخمل - دسترسی به صندوق عقب - باز کن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ - قطعات دکوراتیو طرح چوب - چراغ های سقفی جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - کارت طلایی چهار ستاره

قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی – شیشه های بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف

مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجره ها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینه های جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا

 


با دنا ادامه دهیم یا برلیانس بخریم؟


در مقایسه دنا و برلیانس 
H330 از لحاظ بازار خرید و فروش، کفه ترازو باز هم به نفع دنا سنگینی کرده و با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به برلیانس H330 و عدم افت قیمت شدیدش در مدل‌های کارکرده، بیشتر از خودروی چینی مذکور مورد توجه قرار می‌گیرد. برلیانس H330 و اغلب خودروهای چینی کشورمان، هنگام فروش در حالت دست دوم، افت قیمت شدیدی را تجربه کرده و راحت به فروش نمی‌رسد و همین مسئله به نکته منفی بزرگ برای آن تبدیل شده است.

اما اگر هدف‌تان از مطالعه مقایسه دنا و برلیانس 
H330 انتخاب‌ یکی از آن‌ها برای خرید بوده است، بهتر است بدانید که دنا دوام بالا و مونتاژ قابل قبولی داشته و خدمات پس از فروش ارزان‌تری دارد، اما برلیانس H330 ظاهری جذاب را به شما ارائه کرده و یک خودروی نسبتا معمولی در رنج قیمتی بیش از حد ارزش‌اش است. از طرفی فروش مدل کارکرده‌اش نیز دشوارتر از دنا بوده و همین امر در تصمیم‌گیری‌‌‌ برای خرید آن نقش بسزایی دارد... اما به هر حال انتخاب نهایی و اصلی با شماست!

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

بنزین به‌عنوان خوراک خودرو شناخته می‌شود و نیرویی که نیاز است تا سیلندرها حرکت کنند و موتور خودرو به کار بیفتد را فراهم می‌کند. برخی از مردم به‌قدری به سیر بودن شکم یا شاید بهتر است بگوییم پر بودن باک خودروی‌شان حساس هستند که حتی اگر آمپر بنزین، پر بودن 3/2 از باک را نشان دهد سریعاً خود را به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین می‌رسانند و باک را لب‌به‌لب از بنزین پر می‌کنند. این مقاله مخصوص دسته‌ای دیگر از مردم است. دسته‌ای که حوصله‌ی ایستادن در صف‌های بعضاً طولانی غذاخوری‌های خودروها یا همان پمپ‌بنزین‌ها را ندارند. افرادی که حتی ترجیح می‌دهند پس از روشن شدن چراغ بنزین هم تا آخرین سانتی‌متر ممکن به حرکت ادامه دهند و پس‌ازآن خود را به پمپ‌بنزین برسانند. این مقاله در مورد رانندگی با چراغ روشن بنزین و آسیب‌های احتمالی مربوط به‌ آن است.

چراغ بنزین خودرو

 

هنگام روشن شدن چراغ بنزین اولین نگرانی‌ و استرسی که برای هرکس به وجود می‌آید در مورد خاموش شدن خودرو به خاطر خالی شدن از سوخت است. نگرانی‌های مهم‌تری وجود دارند که باید فکر شمارا مشغول کنند. خودرویی که چراغ بنزینش روشن شده باشد، بیشتر از مقداری که اکثر مردم تصور می‌کنند می‌تواند به حرکت در مسیر ادامه دهد. مسئله‌ی اصلی در مشکلات دیگری است که چراغ روشن بنزین و یا به عبارتی کم بودن میزان بنزین در باک خودرو به وجود می‌آورد.

با چراغ روشن بنزین چند کیلومتر می‌توان رانندگی کرد؟

چراغ بنزین خودرو

همان‌طور که گفتیم با چراغ روشن بنزین بیشتر از آن چیزی که عموم مردم تصور می‌کنند می‌توان رانندگی کرد که البته بهتر است این کار را نکنیم. به دلیل آسیب‌هایی که این کار به خودروی شما وارد می‌کند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، توصیه می‌کنیم که از انجام این کار خودداری کنید.

اما به‌هرحال ممکن است در شرایطی مجبور به رانندگی با چراغ روشن بنزین شوید. معمولاً هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، با استناد به استانداردها و آمارهای جهانی موجود که با بررسی بیش از 40 خودرو به‌دست‌آمده، مقدار سوخت باقی‌مانده در باک، نزدیک به 9.8 لیتر (در برخی استاندارد ها 10 تا 15 درصد حجم باک ذکر شده) خواهد بود. این عدد کلی را که با مصرف سوخت هر خودرویی حساب کنیم، میزان مسافتی که آن خودرو می‌تواند با چراغ بنزین روشنبپیماید به دست می‌آوریم.

در ادامه بررسی می‌کنیم که برخی از خودروها چند کیلومتر می‌توانند با چراغ روشن بنزین حرکت کنند.

مسافتی که خودروهای رایج بازار با چراغ بنزین روشن می‌توانند طی کنند!

 

چراغ بنزین خودرو

با مقایسه‌ای کلی بین خودروهایی که در بازار کشورمان رایج‌تر هستند، میانگینی به‌دست‌آمده که بر میانگین بودن آن تأکید می‌کنیم. هرکدام از این اعداد مانند میزان مصرف بنزین هر خودرو و مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین بپیماید، با توجه به شرایط جاده، سلامت ماشین، نحوه‌ی رانندگی راننده و ... می‌تواند تغییر کند.

مصرف بنزین خودروهای رایج بازار ایران، مانند پراید و پژو 206 و ساندرو و توسان و اپتیما و ویتارا و ... حداقل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مربوط به پراید و حداکثر 13.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مربوط به سورنتو است.

حال با توجه به مصرف سوخت هر خودرو، مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین طی کند، به دست می‌آید.

 

جدول ارائه مسافت طی شده


قبلاً گفتیم و به دلیل اهمیت زیاد بازهم می‌گوییم که اعداد ذکرشده به‌طورکلی هستند و با توجه به شرایط جاده و طرز رانندگی و البته شرایط ترافیک و سلامت خودرو متغیر هستند.

معمولاً در خودروهای روز دنیا هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، مقدار مسافتی که می‌توانید قبل از خالی شدن کامل باک از بنزین طی کنید به شما نشان داده می‌شود. خوب است بدانید این اعداد زیاد قابل‌اعتماد نیستند. مثلاً به شما نشان داده می‌شود که 50 کیلومتر دیگر می‌توانید با چراغ روشن بنزین به حرکت ادامه دهید. در کمال تعجب پس از 10 کیلومتر می‌بینید که عدد نشان داده‌شده از 50 به 10 رسیده است. اشتباه عملکرد این سنسورها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله‌ی این دلایل این است که اگر شما بیشتر زمان خود را در بزرگراه‌ها بدون ترافیک رانندگی کرده‌اید و حالا در ترافیک مانده‌اید، سنسور مربوطه مصرف بنزین شمارا هنگام رانندگی در بزرگراه در نظر می‌گیرد و نه گیرکرده در ترافیک.

حالا که اشاره کردیم خودروها بیشتر از مقداری که فکر می‌کردید می‌توانند با چراغ بنزین روشن حرکت کنند، این را هم اضافه کنیم که به‌هیچ‌وجه بنزین زدن را برای آخرین کیلومتر نگذارید. چراغ روشن بنزین مشکلات اساسی‌تری به بار می‌آورید که در ادامه‌ی مقاله به آن می‌پردازیم؛ و البته این نکته را هم در نظر بگیرید که پمپ‌بنزینی که برای سوخت‌گیری در آخرین کیلومتر روی آن حساب کرده‌اید به هر دلیل بسته باشد. مطمئناً نمی‌خواهید به علت تمام شدن بنزین و خاموش شدن ماشینتان در کنار جاده بمانید. مخصوصاً در جاده‌های خلوت داغ و بیابانی و یا سرد و کوهستانی.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین

پمپ بنزین خودرو

هر خودرویی داشته باشید چه موتور در جلو باشد و باک در عقب و یا برعکس، فاصله‌ای کم یا زیاد بین باک و موتور وجود دارد. وظیفه‌ی رساندن سوخت از باک به سیلندرها برای به حرکت انداختن موتور بر عهده‌ی وسیله‌ای به نام پمپ‌بنزین است. هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود و بنزین به مقدار کمی در باک وجود دارد مشکلاتی به وجود می‌آید.

اولین مشکل مربوط به کیفیت بنزین پمپاژ شده است. در انتهای پمپ رسوبات، آشغال و کثیفی وجود دارد و وقتی بنزین کافی در باک موجود نباشد پمپ مجبور است این بنزین ته‌مانده را به همراه تمام کثیفی‌ها به موتور بفرستد.

در پمپ‌بنزین فیلتری وجود دارد به نام فیلتر بنزین. کار این فیلتر این است که جلوی ورود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها و به‌طورکلی ناخالصی‌ها به موتور را بگیرد. این فیلتر هم تا حدی می‌تواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد و اگر قرار باشد همیشه حجم زیادی از آشغال‌ها را به خود جذب کند دیگر عملکرد مناسب را نخواهد داشت.

مشکل دیگر مربوط به افزایش دمای پمپ‌بنزین است. سوخت موجود در پمپ مانند خنک‌کننده هم عمل می‌کند و وقتی به میزان کم موجود باشد دمای پمپ بالا می‌رود و داغ می‌شود.

رانندگی با چراغ روشن بنزین همچنین می‌تواند به کاتالیزور خودروی شما آسیب برساند.

این موارد در بار اول، دوم و سوم مشکل خاصی به وجود نمی‌آورند اما با تداوم آن و تبدیل‌شدن به یک عادت در بلندمدت هزینه‌ی زیای برای شما به همراه خواهند داشت. هنگامی‌که در حال پرداخت این هزینه‌ها هستید، حسرت می‌خورید که تحمل صف پمپ‌بنزین هرچقدر هم عذاب‌آور ارزشش را داشت.

با توجه به دلایل ذکرشده، بهتر است همیشه هنگامی‌که میزان بنزین موجود در باک شما به 4/1 رسید به پمپ‌بنزین مراجعه کنید تا از آسیب‌هایی که ممکن است در طول زمان به خودروی شما وارد شود جلوگیری کنید.

طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان همراه مکانیک از خودروهای مختلف،خودروهایی همچون پژو 206 و پراید در صدر جدول خودروهایی میباشند که دچار مشکلات مربوط به چراغ بنزین شده اند و خودرو های سمند و پژو 405 نیز با مشکلاتی مانند زوزه کشیدن در پمپ بنزین خود مواجه می شوند که نشان از عدم توجه مالکان این خودرو به موارد گفته شده در این مقاله دارد.

پیشنهاد همراه مکانیک به شما جدی گرفتن موارد ذکر شده در زمان خرید خودروهای دست دوم است که برای یک خرید مطمن میتوانید از کارشناسی تخصصی در محل همراه مکانیک استفاده کنید.

  • kia mo