مقایسه رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل، شاسی بلندهای همزاد
در این مقاله سعی کرده ایم تا مقایسه کوتاهی بین این دو شاسی بلند محبوب بازار کشورمان داشته باشیم.
در بازه خرید خودروهای شاسی بلند450 تا 550 میلیون تومان انتخاب های زیادی وجود ندارد، تا چند وقت پیش خریداران خودرو می توانستند در بازه 250 تا 300 میلیون تومان خودروهایی مثل سانتافه فول آپشن مدل 2017 ، کیا سورنتو مدل 2016، رنو کولئوس ، فولکس واگن تیگوان و تویوتا راو 4 را برای خرید انتخاب کنند. اما با افزایش بی سابقه نرخ ارز خودروهای شاسی بلند مذکور در بازه قیمتی دوبرابری قرار گرفته اند.
یکی از پر مخاطب ترین و پرطرفدارترین مقایسه هایی خودرویی به دوئل رنو کولیوس 2018 و نیسان ایکس تریل 2018 اختصاص دارد. در این دوئل با ما همراه باشید تا مقایسه کوتاهی بین این دو شاسی بلند محبوب بازار کشورمان داشته باشیم.
نیسان ایکس تریل 2018
همه ما ایرانی ها با خودروهای نیسان خاطرات خوب و بدی داریم، از نیسان پاترول گرفته تا نیسان سرانزا، پیکاپ و ماکسیمای همیشه پر طرفدار؛ ولی نیسان ایکس تریل 2018 با تمام خودروهای نیسانی که قبلا داشتیم متفاوت است.
نیسان ایکس تریل ابتدا در اوایل سال 2000 میلادی وارد بازارهای جهانی شد، نسل اول این خودرو آن نتوانست چنان موفق باشد ولی در بازارآمریکای شمالی توانست موفقیت خوبی را رقم بزند، جالب است بدانید نیسان ایکس تریل در بازار امریکا به نیسان روگ (Rougo) نیز معروف است.
براساس توافق نامه ای که نیسان با شرکت رنو فرانسه بسته است، هر دو خودروساز متعهد به همکاری دوجانبه در تولید خودرو در تمامی بازارهای دنیا شدند. نتیجه این قرار داد این بود که هردو خودروساز از یک شاسی، پیشرانه و گیربکس مشترک استفاده کنند ولی در طراحی ظاهری و داخلی از زبان طراحی منحصر به خود استفاده کنند. برای نمونه خودروهای نیسان ایکس تریل و رنو کولیوس نسل جدید از لحاظ شاسی و موتور و گیربکس دقیقا یکی هستند ولی در طراحی داخلی کابین و بیرونی از زمین تا آسمان متفاوت هستند.
نیسان ایکس تریل ظاهر بسیار بزرگی دارد و دارای استایلی مردانه و خشن است که یک سامورایی ژاپنی را به ببینده القا می کند و طراحی V شکل سپرها نشان دهنده یک زبان طراحی متفاوت است.
طراحی چراغ های جلو نیسان ایکس تریل بسیار شبیه به نیسان مورانو نسل قدیم است. بدنه خودرو به شکل عضلانی طراحی شده، جلو پنجره و سپرها نسبت به فیس 2017، اسپرت ترشده اند و مه شکن های زاویه دار و آنتن کوسه ای نیز به مدل 2018 اضافه شده است. رینگ های نیسان ایکس تریل 2018 به جای 18 اینچ به رینگ های آلومینیومی ۱۹ اینچی تغییر کرده اند. نیسان ایکس تریل 2018 در دو مدل ۵ نفره و ۷ نفره در بازار جهانی قابل سفارش هستند. همچنین در بعضی تیپ ها می توان نسخه دو دیفرانسیل این خودرو را سفارش داد.
در راستاس لوکس سازی هر چه بیشتر مدل 2018 نیسان ایکس تریل، تغییرات متعددی در کابین این خودرو ایجاد شده که استفاده از چرم در تریم جلو داشبورد و دسته دنده جدید از جمله این موارد است.
قیمت جهانی نیسان ایکس تریل در مدل تیپ پایه به 21 هزار دلار و در مدل دو دیفرانسیل فول آپشن به قیمت 25 هزار دلار نیز می رسد. قیمت این نیسان ژاپنی هم درامارات در حدود 90 هزار درهم تا 130 هزار درهم و در بازار ایران در مدل 2017 به قیمت 480 میلیون تومان و در مدل 2018 فیس جدید به قیمت نجومی 580 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
رنو کولئوس 2018
شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو در ایران در سال 2016 یکی از زیباترین محصولات تاریخ طراحی رنو را وارد ایران کرد. رنو کولئوس که در نسل های قبلی خود اصلا موفق ظاهر نشده بود، یک باره با طراحی زیبا و منحصر به فرد خود توانست به فروش فوق العاده ایی هم در اروپا و هم در کشور ایران برسد.
نسل دوم رنو کولیوس که در سال 2016 میلادی رونمایی شد براساس پلتفرم نیسان ایکس تریل ساخته شد. نسل دوم رنو کولیوس با کمک تیم رنو در فرانسه طراحی و توسط شرکت رنو سامسونگ موتورز در کرهی جنوبی تولید شد. رنو کولیوس نسل جدید، از زبان طراحی جدید تیم رنو بهره برده است، همان طراحی که در تلیسمان و مگان جدید هم دیده می شود.
نوارهای براق کرومی که در بدنه، پنجرهها و نمای جانبی خودرو به کار رفته است حس یک شاسی بلند لوکس را به خریدار القا می کند. نمای زیبای چراغ های جلوی سی شکل و چراغ های عقب ال ای دی یک تکه، رنو کولیوس را با خودروهای مثل لکسوس و پورشه همترازکرده است و باعث شده تا جذابیت این خودرو در شب دوچندان شود.
در کابین کولیوس، هم از مواد نرم و هم از پلاستیک سخت استفاده شده است. از نکات جالب توجه در کابین رنو کولئوس طراحی عمودی صفحه نمایشگر حدود 8 اینچی است که به خودروهای کمپانی تسلا شباهت زیادی دارد البته برخی طراحی کابین رنو کولیوس را مشابه با ولوو XC-90 می دانند.
نیسان ایکس تریل 2018 و رنو کولیوس هر دو به یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر با توانایی تولید 170 اسب بخار و گیبرکس CVT مجهز هستند. گشتاور هر دو خودرو تیز حدود 233 نیوتن بر متر است. از لحاظ ابعاد و اندازه نیسان ایکس تریل طولی حدود 4640 میلیمتر با ارتفاع 1710 میلیمتر از زمین است و ابعاد رنو کولیوس نیز طول 4673 میلیمتر با ارتفاع 1678 میلیمتر است.
جدول مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی ایکس تریل و کولیوس
مشخصات |
نیسان ایکس تریل |
رنو کولیوس |
سیستم ترمز |
ABS – EBD – ESP |
ABS – EBD – ESP – ASR – BAS – TCS |
کیسه هوا |
۶ عدد ایربگ (راننده و سرنشین- جانبی و پرده ای) |
۶ عدد ایربگ (راننده و سرنشین- جانبی و پرده ای) |
چراغ |
چراغ های جلو LED |
چراغ های روز LED به شکل C |
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی حرفه ای BOSE با 8 بلندگو |
سیستم صوتی BOSE به همراه ۱۳ عدد بلندگو |
صفحه نمایش |
7 اینچی |
۷٫۸ اینچی |
رینگ ها |
۱۹اینچی آلومینیومی |
آلیاژی ۱۸ اینچ ۲ رنگ |
سیستم های امنیتی و حفاظتی |
استارت دکمه ای ، سامانه ضد سرقت ، سیستم ورود بدون کلید هوشمند ، ریموت ورود-بدون کلید با کنترل درب ها، کمربند ایمنی صندلی جلو |
استارت دکمه ای، سامانه ضد سرقت، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، قفل مرکزی ،کلید رنو با امکان قفل هوشمند با دور شدن |
آینه |
آینه جانبی تاشونده برقی اتوماتیک مجهز به گرمکن |
آینه جانبی تاشونده برقی اتوماتیک مجهز به گرمکن |
تهویه مطبوع |
تهویه اتوماتیک دوگانه دمای محیط |
تهویه اتوماتیک دوگانه با کانال هوای سرنشینان عقب |
صندلی |
صندلی های تمام چرم و صندلی های جلو مجهز به گرمکن |
صندلى هاى ردیف جلو برقى گرم شونده و خنک شونده |
شیشه |
شیشه بالابرهای برقی، برفپاکنهای اتوماتیک، شیشههای دودی کناری عقب |
شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
سیستم های هشدار دهنده |
رادار هشداردهنده خروج از خط و نقاط کور |
سیستم مانیتور فشار باد تایرها (TYRE PRESSURE MOINTOR) و سیستم هشداردهنده نقاط کور (BSW) |
سایر امکانات |
سانروف برقی پانورامیک ، دکمههای سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، ، امکان انتخاب نحوه رانندگی به صورت Eco و Sport,Normal، اتوپارک و ترمز اضطراری |
سانروف برقی پانورامیک ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دسترسی به صندوق عقب با عملکرد سنسور حرکتی با حرکت پا، اتو پارک و ترمز اضطراری ،خروجی برق 12V در بخش جلو و عقب و نیز صندوق عقب |
جمعبندی
نیسان ایکس تریل 2018 و رنو کولیوس 2018، در واقع، دوبرادر از یک رگ و ریشه اند که از مشخصات فنی یکسانی برخوردار هستند. هر دو خودرو از بازار دست دوم خوبی برخوردار هستند، اما رنو کولیوس خواهان بیشتری در بازار دارد و زودتر از نیسان ایکس تریل به فروش می رسد. هر دو خوادرو از سواری نرم و بی صدایی برخوردار هستند اما رنو به دلیل برخوردار بودن از طراحی مدرن تر، برای قشر جوان مناسبتر است. در آن سوی میدان نیز با توجه به سابقه برند نیسان در تولید خودروی دو دیفرانسیل، نیسان ایکس تریل گزینه بهتری برای پیمودن مسیرهای کوهستانی و آفرودی محسوب می شود.