خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در این مقاله از سری مقالات فنی همراه مکانیک قصد داریم یکی دیگر از قطعات خودرو یعنی ماهک گیربکس را بررسی کنیم.در این مقاله انواع گیر بکس و قطعات مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.


**************************

آیا می دانید با اپلیکیشن همراه مکانیک می توانید علاوه بر خدمات همراه مکانیک ، قیمت بروز خودرو خود

و یا سایر خودرو ها در هر سال و مدل و با هر کارکردی  بدست بیاورید

با فشردن لینک زیر اپلیکیشن همراه مکانیک را از کافه بازار دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن همراه مکانیک

************************* 

جهت افزایش یا کاهش سرعت اساسی‌ترین کاری که در خودرو انجام می‌گیرد؛ تعویض دنده است که بسته به نوع گیربکس یا همان جعبه‌دنده به صورت دستی و یا اتوماتیک است. گیربکس یکی از برجسته‌ترین سیستم‌های خودرو بوده و داشتن اطلاعات کافی از نحوه عملکرد و قطعات آن امری بسیار حیاتی است. در این مقاله بر آن هستیم تا به بررسی گیربکس، اجزای آن که ماهک نیز یکی از این قطعات است بپردازیم، پس با ما همراه شوید.

گیربکس چیست؟

گیربکس چیست

گیربکس مجموعه‌ای است که دور موتور را به نسبت‌های گوناگون (بسته به فرمان راننده) به وسیله سایر تجهیزات سیستم انتقال توان، به چرخ‌ها رسانده و سرعت مد نظر راننده را فراهم می‌نماید. اگر بخواهیم اندکی علمی‌تر به این فرآیند دقت نماییم با اذعان داشت که با افزایش دور موتور، توان و گشتاور آن افزایش می‌یابد؛ با افزایش بیشتر دور موتور به دلیل کاهش راندمان حجمی و همچنین افزایش اصطکاک، توان و گشتاور موتور کاهش پیدا خواهد کرد این امر بدین معناست که با افزایش مصرف سوخت مواجه خواهیم شد. بر اساس منحنی عملکرد موتور، محدوده‌ای از دور موتور با عنوان دور حداکثر راندمان وجود دارد و تمامی کمپانی‌ها نیز بر آن هستند طراحی‌های خود را به نحوی انجام دهند که موتور در این محدوده کار کند. بدین منظور گیربکس یا جعبه‌دنده طراحی و در خودروها نصب می‌گردد تا بدون اینکه موتور از محدوده از دور حداکثر راندمان خارج گردد، دور و سرعت متفاوتی به چرخ‌ها انتقال یابد. 

انواع جعبه دنده گیربکس ها

1-جعبه‌دنده دستی

2-جعبه‌دنده نیمه‌اتوماتیک

3-جعبه‌دنده اتوماتیک

4-جعبه‌دنده ترکیبی

5-جعبه‎‌دنده متغیر پیوسته (CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION) یا CVT

اجزای گیربکس

اجزاء مختلف گیربکس

1-دسته‌دنده

دسته‌دنده، دم دستی‌ترین قطعه از سیستم گیربکس است که به صورت یک میله فلزی در داخل کابین نمایان شده و محل دنده‌های مختلف (از دنده 1 تا عقب)، مدلی شبیه H دارد البته در خودروهای اتوماتیک داستان کاملا متفاوت است و حتی شاید خبری از دسته‌دنده به صورت فلزی نباشد.

2-میل ماهک

پس از دسته‌دنده، میل ماهک قرار دارد که از یک سر به دسته‌دنده و از سر دیگر به ماهک وصل است. مکانیزم حرکت میل ماهک می‌تواند به صورت یکی از موارد زیر باشد:

·   دستی

·  الکتریکی

·  خلائی

· هیدرولیکی

با توجه به آنکه در حال حاضر مکانیزم حرکت میل‌ماهک به صورت دستی یا الکتریکی می‌باشد صرفا به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

روش دستی

در روش دستی، تعویض دنده توسط راننده صورت می‌گیرد که بسته به خودرو می‌‌تواند تعداد متفاوتی داشته باشد به عنوان مثال در یک خودرو 4 سرعته (4 دنده)، به میل ماهک وجود دارد که یکی از آن‌ها جهت جابجایی کشویی دنده 1 و 2، میل ماهک دوم برای جابجایی کشویی دنده 3 و 4 و میل ماهک آخری جهت دنده عقب به کار می‌رود.

روش الکتریکی

اساس کار این روش بر روابط الکترومغناطیسی استوار است بدین ترتیب که در این نوع جعبه‌دنده‌ها مگنت‌هایی با هسته‌های آهنی وجود دارند که به ماهک‌ها در ارتباط بوده که تعدادی سیم‌پیچی نیز در جعبه‌دنده قرار دارند و همواره صرفا یکی از این سیم‌پیچی دارای جریان الکتریکی و انرژی بوده و مسیر جریان سایر سیم‌پیچی‌ها مسدود است.

قطعات گیربکس

اجزاء مختلف گیربکس

در این بخش قصد داریم به برخی قطعات گیربکس اشاره کنیم که دانستن اطلاعاتی در مورد ان ها می تواند به افزایش عمر هر یک از این قطعات کمک کند

1-ماهک

ماهک گیربکس

ماهک، قطعه‌ای کمانی شکل است که با حرکت آن، کشویی دنده حرکت کرده و در نتیجه چرخ‌دنده مد نظر وارد کار شده و سرعت خودرو تغییر می‌نماید. حرکت ماهک نیز از طریق میل ماهک و بر اساس روش‌های فوق‌الذکر تامین می‌گردد. پرواضح است که بازای هر میل ماهک، یک ماهک در گیربکس وجود دارد.

2-کشویی دنده

کشویی دنده هم در قسمت داخلی و هم خارجی دارای شیار است. شیار بیرونی مخصوص ماهک بوده و شیارهای داخلی نیز جهت ارتباط با چرخ‌دنده‌ها تعبیه شده است. با اعمال تغییر دنده، ماهک بر روی شیار بیرونی کشویی قرار گرفته و کشویی نیز در ارتباط با چرخ‌دنده مذکور قرار گرفته و در نهایت کشویی و چرخ‌دنده هم‌سرعت می‌شوند.

*************************
آیا می دانید با استفاده از خدمت  فروش فوری خودرو 
همراه مکانیک در هر ساعتی از روز در کمتر از 30 دقیقه میتوانید خودرو خود را به مناسب ترین قیمت ممکن به فروش برسانید

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این خدمت اینجا کلیک کنید

*************************

 یکی از مشکلاتی که می‌تواند در فرآیند تعویض دنده رخ دهد حرکت همزمان دو ماهک است که باعث می‌شود دو دنده جعبه‌دنده، همزمان وارد مدار شوند و این موضوع یعنی در خروجی باید همزمان دو دور متفاوت وجود داشته باشد که عملا شفت خروجی نمی‌تواند به صورت همزمان، با دو سرعت متفاوت دوران کند؛ در نتیجه برای جلوگیری از این امر مکانیزمی تحت عنوان مکانیزم محدودکننده ماهک طراحی شده است تا مانع از قفل جعبه‌دنده و آسیب‌های احتمالی گردد.

3-چرخ‌دنده

چرخ‌دنده‌ها را شاید بتوان مهم‌ترین جزء گیربکس دانست که در خودروهای سواری بر اساس دو مفهوم راستای انتقال توان و فرم دندانه تقسیم‌بندی می‌شوند. از لحاظ راستای انتقال توان، چرخ‌دنده‌ها به سه دسته ذیل تقسیم می‌شوند:

· موازی محور

·عمود محور

· محور متنافر

چرخ‌دنده‌ها به لحاظ فرم دندانه نیز به دو نوع دندانه ساده و مارپیچ تقسیم می‌شوند.

با توجه به آنکه گیربکس یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های منصوبه در خودرو است باید نسبت به نگهداری آن بسیار اهتمام نموده و نهایت دقت را در این زمینه داشت. بدین منظور به موارد ذیل دقت نمایید:

تعویض روغن گیربکس:

روغن گیربکس

روغن گیربکس که به واسکازین نیز معروف است عمدتا باید در هر 30 هزار کیلومتر تعویض شود که البته این عدد کلی بوده و چنانچه تعویض دنده با دشواری یا با صداهایی جیغ‌مانند همراه باشد معمولا بیانگر زمان تعویض واسکازین است؛ همچنین تغییر رنگ واسکازین به حالت تیره و یا بوی سوختگی از دیگر نشانه‌های آن است که زمان تعویض واسکازین فرا رسیده است.

نشتی واسکازین:

نشتی واسکازین می‌تواند مشکلات بسیار جدی را به دنبال داشته باشد چراکه منجر به افزایش اصطکاک بین قطعات مختلف شده و در نتیجه فرسودگی زودرس آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

کندی شتاب خودرو:

کند بودن خودرو یکی از مواردی است که می‌تواند از مشکل در گیربکس باشد.

لرزش خودرو هنگام تعویض دنده:

این مورد که بیشتر در خودروهای دنده اتوماتیک شایع است نشان از مشکلی در فرآیند تعویض دنده دارد و باید توسط کارشناس متخصص بررسی شود.

افزایش غیرطبیعی دور موتور:

چنانچه با این مورد مواجه هستید به احتمال زیاد چرخ‌دنده‌ها دچار لغزش می‌شوند و برای بررسی دقیقتر باید به یک مکانیک خبره مراجعه نمایید.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

سالهاست که خودروهای شرکت هیوندای در خیابان های ایران نام درخشانی را برای خود به جای گذاشته اند. مدلهای مختلف هیوندای همه و همه سابقه خوبی در ذهن مشتریان ایرانی داشته  و در سالهای اخیر با ورود هیوندای سوناتا ، آزرا ، جنسیس و خودروهای مشابه آن از شرکت هیوندای ، نام هیوندای با محصولات لوکس در ذهن مشتریان پیوند خورده است. امروزه خودروهای هیوندایی در ذهن مشتریان در کنار خودروهای اروپایی مانند مرسدس بنز و بی ام دبلیو جای گرفته است. این خودرو ها علاوه بر زیبایی، استهلاک پایین و عمر بالا، امکانات و آپشن های زیاد، بازار دست دوم خوبی را نیز برای خود فراهم کرده اند.

*************************
آیا می دانید با استفاده از خدمت  فروش فوری خودرو 
 همراه مکانیک در هر ساعتی از روز در کمتر از 30 دقیقه میتوانید خودرو خود را به مناسب ترین قیمت ممکن به فروش برسانید

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این خدمت اینجا کلیک کنید

*************************

دو مورد از این خودرو های محبوب را می توان خودروی هیوندای اکسنت و هیوندای الانترا دانست. این دو خودرو اگرچه بسیار شبیه به هم به نظر می رسند اما تفاوت‌های اندکی نیز با هم دارند. برای بررسی جزئی‌تر بهتر است بخش های مختلف این دو  خودرو را به دقت با هم بررسی کنیم.

مقایسه هیوندای النترا و هیوندای اکسنت از نظر طراحی

طراحی داخلی هیوندای النترا

در طراحی خارجی این دو خودرو شباهت های بسیار زیاد و آشکاری وجود دارد و این مساله هم خانواده بودن این دو خودرو را به خوبی مشخص می نماید. ولی از تفاوت‌های آن ها نیز نمی توان گذشت. چراغ های جلوی هیوندایی النترا به وضوح بزرگتر از هیوندای اکسنت میباشد. این بزرگتر بودن همچنین در گلگیر ها، درب های خودرو و چرخ های النترا نیز دیده می شود. به طور کلی می‌توان گفت که هیوندای النترا برادر بزرگتر هیوندای اکسنت در طراحی ست. 
طراحی داخلی هیوندای اکسنت

اگر درب خودرو را باز کنیم  و سری به داخل کابین این دو خود را بزنیم دامنه شباهت ها تا داخل خود را نیز ادامه یافته است. اما تفاوت این دو خودرو در اینجاست که در هیوندای النترا با فضای اندکی بزرگتر در داخل کابین و طراحی به روز تر و زیباتر در داشبورد و دکمه ها و ادوات آن روبرو خواهیم شد. همچنین صفحه نمایشگر بزرگ در میانه داشبورد هیوندای النترا خودنمایی می کند که در هیوندای اکسنت وجود ندارد. در مورد فضای باز جلوی پای سرنشینان عقب نیز بایستی گفت که هیوندای النترا برای یک خانواده بزرگسال نیز مناسب است اما هیوندای اکسنت را میتوان برای یک خانواده با فرزندان کوچک مناسب دانست. و ممکن است در سفرهای برون شهری اندکی برای شما کم جا باشد.

مقایسه هیوندای النترا و هیوندای اکسنت از دید امکانات فنی

مقایسه هیوندا النترا و هیوندا اکسنت

پیشرانه هیوندای النترا یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۸۰۰ سی سی بوده که در مقایسه با هیوندای اکسنت با موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۰۰ سی سی قوی تر به نظر می رسد. موتور هیوندای النترا قادر به تولید نیروی برابر با ١۴۵ اسب بخار می باشد در حالی که در هیوندای اکسنت نیروی تولیدی توسط پیشرانه موتور ۱۳۷ اسب بخار خواهد بود.

مصرف سوخت هیوندای النترا سه دهم لیتر کمتر از هیوندای اکسنت بوده که دلیل آن را می توان خودروی بزرگ تر و پرقدرت تر آن دانست. در بخش انتقال قدرت هیوندای النترا به وضوح قوی تر از هیوندای اکسنت است چرا که در هیوندای النترا از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و در هیوندای اکسنت از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک استفاده شده است. ماکسیموم سرعت در هیوندای النترا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و در هیوندای اکسنت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

 

هیوندای النترا

هیوندای اکسنت

حجم موتور

1800 سی سی

1600 سی سی

موتور

4 سیلندر خطی 16 سوپاپ

4 سیلندر خطی 16 سوپاپ

حداکثر قدرت

148 اسب بخار

128 اسب بخار

جعبه دنده

اتوماتیک 6 سرعته

اتوماتیک 4 سرعته

شتاب 0 تا 100

10.2 ثانیه

11.5 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر برساعت

185 کیلومتر برساعت

مصرف سوخت ترکیبی

6.4 لیتر در صد کیلومتر

6.8 لیتر در صد کیلومتر

حجم باک

48 لیتر

43 لیتر

استناندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

مقایسه آپشن ها

مقایسه هیوندا النترا و هیوندا اکسنت

اگر به مقایسه هیوندای النترا و هیوندای اکسنت از نظر امکانات و آپشن ها بپردازیم قطعا باز هم به این نتیجه خواهیم رسید که این دو خودرو مانند دو برادر هستند فقط با این نکته که النترا را می توان برادر بزرگتر دانست و از آپشن هایی کمی بیشتر از اکسنت برخوردار است . در ادامه به بررسی جزئی تر این امکانات می پردازیم .

تجهیزات

هیوندای النترا

هیوندای اکسنت

چراغ

مه شکن جلو- چراغ های مخصوص روز (روش و خاموش شدن اتومات چراغ ها سفارشی)

مه شکن جلو

سیستمهای مولتی مدیا

رادیو ‌CD با 6 بلندگو / BSU-XUA-AMW/3PM/DC / بلوتوث 

رادیو با 6 بلندگو / CD/MP3 / WMA-AUX-USB / بلوتوث

صفحه نمایش

نمایشگر 7 اینچی سفارشی با نویگیشن / دوربین عقب سفارشی

-          

رینگ ها

15 اینچ آلومینیومی

14 اینچ آلومینیومی

آینه

آینه های تاشوی برقی با گرمکن

آینه های تاشوی برقی با گرمکن

تهویه مطبوع

دستی (اتومات سفرشی)

دستی

صندلی

صندلی برقی راننده / روکش چرمی سفارشی / کمربندهای پیش کشنده / گرمکن صندلی های جلو و عقب سفارشی

روکش چرمی سفارشی / کمربندهای پیش کشنده

شیشه

سقف پانوراما و سانروف سفارشی

بالابرها ی جلو و عقب برقی - سانروف سفارشی

سیستم های هشدار دهنده

دوربین عقب سفارشی

-          

سایر امکانات 

کیسه های هوا راننده / سرنشین / پرده ای / جانبی جلو -  کامپیوتر سفر / کروز کنترل- قفل مرکزی / ریموت کنترل / ورود بدون کلید / ایموبیلایزر پیشرانه- فرمان (با نیروی کمکی) برقی با تنظیم ارتفاع / دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان

کیسه های هوا راننده / سرنشین / پرده ای / جانبی جلو -EBD-VSM-ESC-TCS-ABS-OCS- کامپیوتر سفر (کروز کنترل و سیستم کمکی حرکت در سربالایی سفارشی) - قفل مرکزی / ریموت کنترل / ورود بدون کلید / ایموبلایزر پیشرانه   فرمان (با نیروی کمکی) برقی با تنظیم ارتفاع / دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان

مقایسه ایمنی

مقایسه هیوندا النترا و هیوندا اکسنت

هیوندای اکسنت در تست تصادف از بنیاد ایمنی بزرگراه های آمریکا موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره گردید.اما خودروی هیوندای النترا توانست بیشترین امتیاز یعین تعداد 5 ستاره را از این موسسه دریافت نماید . که در این مرحله النترا را یک پله بالاتر قرار می دهد .

در مقایسه هیوندای النترا و هیوندای اکسنت از لحاظ تجهیزات ایمنی بایستی گفت که متأسفانه هیچ یک از این دو خودرو از تجهیزات ایمنی مدرن و به روز که در رده های مشابه خودروسازهای دیگر دنیا موجود است استفاده نمی‌کنند. در هیچ کدام از این دو خودرو خبری از سیستم تشخیص نقطه کور،  سیستم سیستم هشدار برخورد از جلو با اجسام ثابت ، انسان و حیوان،  سیستم هشدار خروج از خط جاده،  سیستم هشدار وجود خودرو در پشت سر نیست.

****************************
اگر برای خرید خودرو دست دوم دچار ابهام یا سر در گمی هستید مشاوران متخصص همراه مکانیک برای رسیدن به یک انتخاب مناسب با شرایط شما در کنارتان هستند.

برای تماس با مشاوران متخصص همراه مکانیک اینجا کلیک کنید.

****************************

این شرکت در مورد خودرو هیوندا النترا و هیوندای اکسنت تنها به تجهیزات ابتدایی مانند کیسه های هوا سیستم ترمز ضد قفل، سیستم های کنترل کشش و حفظ پایداری الکترونیکی بسنده کرده است. در ضمن نداشتن دوربین دنده عقب در هیوندای اکسنت یک ضعفف نسبت به هم رده ای خود یعنی هیوندای النترا قلمداد می شود. در کل می‌توان گفت که این دو خودرو نسبت به خودروهای تولید داخل خودروهای مجهز تری محسوب  شده ولی در برابر رقبای خارجی خود ضعیف تر هستند.

تجربه رانندگی بهتر در کدام یک اتفاق می افتد ؟

مقایسه هیوندا النترا و هیوندا اکسنت

در مورد مقایسه هیوندای النترا و هیوندای اکسنت از لحاظ تجربه رانندگی بایستی گفت تقریباً تجربه مشابهی در رانندگی بین دو خودرو وجود دارد و چندان تفاوتی مشاهده نخواهید کرد. حس رانندگی هر دو خودرو بسیار مشابه بوده و هیچ کدام لذت رانندگی را به شما انتقال نخواهد داد. هر دو خودرو از لحاظ نرم بودن در جاده های درون شهری و برون شهری تقریباً یکسان عمل می کند. یکی از تفاوت هایی که در بین هیوندای النترا هیوندا اکسنت مشهود است صدای موتور در خودروی هیوندای اکسنت در هنگام شتاب گیری است که به دلیل ضعیف تر بودن پیشرانه طبیعی می باشد. یک نکته دیگر در خودروی هیوندای اکسنت جالب توجه است و آن این که با وجود تفاوت کیفیت متریال استفاده شده در کابین اکسنت نسبت به النترا باز هم تجربه لذت بخشی از سواری در این سدان سایز کوچک خواهید داشت .

 

خرید منطقی تر کدام است ؟

مقایسه هیوندا النترا و هیوندا اکسنت

با توجه به بررسی هایی که در بالا صورت گرفت خرید هیوندای النترا از لحاظ امکانات و تجهیزات می‌تواند خرید منطقی تری باشد ولی مسئله تفاوت قیمتی بین دو خودروی هیوندای النترا و هیوندای اکسنت است. ممکن است این تفاوت قیمت برای شما چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

کدام خودرو مناسب خرید ما میباشد؟

مقایسه هیوندا النترا و هیوندا اکسنت

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر تفاوت قیمت بین هیوندای النترا و هیوندای اکسنت برای شما چندان اهمیت ندارد شاید به جرات بتوان گفت که هیوندای النترا خودروی به روز تر و بهتری نسبت به هیوندای اکسنت می باشد ولی برخی افراد معتقدند تفاوت چندان محسوسی بین این دو خودروی هم رده وجود ندارد و بنابراین تفاوت قیمت بین آنها نیز ارزش پرداخت نخواهد داشت.

اگر اهل سفر و گشت و گذار هستید به طور قطع خودروی هیوندای النترا خودروی راحت تری از لحاظ فضای داخلی کابین بوده همچنین قابلیت مسیریابی با استفاده از صفحه نمایشگر جلوی داشبورد خودرو برای شما فراهم خواهد بود. موتور پرقدرت در هیوندای النترا نسبت به هیوندای اکسنت نیز به احتمال زیاد در مسیر های برون شهری برای شما بهتر خواهد بود.


  • kia mo
  • ۰
  • ۰

کلاچ وسیله ای است که در مجموعههای انتقال قدرت کاربرد دارددرواقع کلاچ مجموعه ای است که مدیریت ارتباط بین بخش تولید نیرو و انتقال قدرت را برعهده داردکلاچ با قرار گرفتن در بین موتور و گیربکس ارتباط متغیری را بین این دو بخش برقرار می کندبه گونه ای که در هنگام تعویض دنده به ضریب هایبالاتر یا پایین تر ارتباط شفت بین موتور و گیربکس را قطع می کند و پس از جا جا زدن دنده در ضریب مورد نظر دوباره انتقال نیرو از موتور به گیربکس رامتصل می کند. امروزه گیربکس ها انواع مختلفی را شامل میشوند که در دو نمونه کلی میتوان به گیربکس های دستی و گیربکس های اتوماتیک اشاره کرد.

 گیربکس های دستی که از سیستم های ساده و مرسوم مورد استفاده در بین خودروها هستند، با استفاده از یک پدال در زیر پای راننده به صورت دستی بافشردن پدال توسط راننده ارتباط بین گیربکس و موتور را قطع و دوباره متصل می کنددر گیربکس های اتوماتیک خبری از پدال کلاچ برای تعویض دنده نیستدر این نوع گیربکس ها کار تعویض دنده به صورت خودکار و توسط مبدل گشتاوری انجام می پذیردکه برخی از این نوع گیربکس ها در کنار تعویض اتوماتیکقابلیت تعویض دستی دنده را نیز دارنداما در این بین پس از گیربکس های دستی و اتوماتیک نوع دیگری از گیربکس ها نیز گسترش پیدا کرده اند که در بینسیستم های دستی و اتوماتیک قرار می گیرند.این نوع گیربکس ها، معروف به  گیربکس دو کلاچه یا سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه هستنداین نوع گیربکس ها دارای مزیت های بیشتری نسبت به دو نمونه دستی و اتوماتیک هستنددر ادامه به بحث و بررسی درباره چگونگی عملکرد گیربکس با کلاچ دوگانهمیپردازیم و مزایا و معایب این سیستم را بررسی می کنیم.

عملکرد گیربکس با کلاچ دوگانه  چگونه است؟

عملکرد گیربکس با کلاچ دوگانه

 

گیربکس با کلاچ دوگانه و یا گیربکس دوکلاچه که با نام گیربکس DCTDual Clutch Transmission)  شناخته میشود.در واقع از دو کلاچ در کنار یکدیگر که هر کدام به یک شفت مستقل متصل هستند، استفاده می کندبه این شکل که چرخ دنده های فرد بر روی یک شفت و چرخ دنده های زوج نیز بر روی یکشفت دیگر و نصب می شودبرای مثال در یک خودرو 6 سرعته با گیربکس دو کلاچه، دندههای 1،3،5 بر روی یک کلاچ و شفت خارجی قرار میگیرند و دندههای 2،4،6 بر روی شفت داخلی و کلاچ دیگر نصب می شودبا توجه به این ساختار در این نوع گیربکس ها ارتباط بین موتور و گیربکس هیچ گاه به طور کاملقطع نمیشود و انتقال نیرو به صورت مداوم صورت می پذیرد که همین موضوع، عاملی است که باعث بهتر بودن عملکرد این نوع گیربکس ها می شود.
عملکرد گیربکس با کلاچ دوگانه
​ 
در سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه به مانند گیربکس دستی خبری از پدال کلاچ زیر پای راننده نیست و همینطور همانند سیستم گیربکس اتوماتیک مبدلگشتاوری نیز در این نوع گیربکس ها استفاده نمی شودسیستم گیربکس با کلاچ دوگانه از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی برای تعویض و جابه جاییدنده ها استفاده می کنداین نوع گیربکس ها از دو نوع صفحه کلاچ استفاده می کنند که به صفحه کلاچ های خیس و خشک معروف هستندصفحه کلاچهای خشک که از یک سیال مانند روغن در بین صفحات استفاده میکند و موجب پایین آوردن اصطکاک و دمای کارکرد میشود که در گشتاورهای بالاتر ایننوع صفحات کاربرد بیشتری دارند.

 

 در مقابل صفحه کلاچ خشک از این قابلیت بهره مند نیست و در خودروهای شهری و اقتصادی با گشتاور های پایین تر مورد استفاده قرار می گیرد چراکههزینههای تولید و ساخت این نوع گیربکس ها پایین تر می باشد.سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه با بهره مندی از این مزیت ها موجب می شود تا انتقال قدرتاز موتور به گیربکس به طور مداوم باشد و از این رو در هنگام تعویض دنده  هیچگونه ضربه و تکانی در خودرو مشاهده نمیشود و تعویض های نرم و بی سر وصدایی را انجام می دهدبه دلیل اینکه برای همه دنده ها ارتباط کامل با موتور قطع و دوباره وصل نمی شود، خودرو های بهره مند از سیستم گیربکس با کلاچدوگانه رانندگی لذتبخش و روانی را ارائه میدهند.

مزایا و معایب سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه

عملکرد گیربکس با کلاچ دوگانه

 گیربکس با کلاچ دوگانه یا گیربکس دو کلاچه با توجه به انتقال نیرو از موتور به گیربکس بدون قطع شدن و استفاده از دو شفت و کلاچ برای دنده های زوج وفرد موجب تویض دنده آرامتر، بی صداتر و بدون ضربه می شود که باعث ایجاد یک رانندگی بدون سر و صدا می ‌شودهمچنین به این دلیل که هیچ اختلالیدر جریان انتقال نیرو از موتور به گیربکس صورت نمی پذیرد شاهد مصرف سوخت پایین تر در این نوع گیربکس ها نسبت به نمونه های دیگر هستیمدر ایننوع گیربکس ها با قرارگیری شیفتر تعویض دنده پشت فرمان می توان تعویض دنده را به صورت دستی انجام داد و رانندگی هیجان انگیزی را تجربه کردیکیدیگر از مزایای این نوع گیربکس ها تعویض سریع دنده ها می باشد و در بین تمام نمونه های گیربکس بالاترین سرعت تعویض دنده مربوط به سیستمگیربکس با کلاچ دوگانه می باشد.

 

 

 

 با وجود مزیت های بالای این نوع گیربکس، تنها ایرادی که به این گیربکس های دوکلاچه وارد است، پرهزینه بودن طراحی ، تولید و همچنین سخت و هزینه بر بودن تعمیرات گیربکس به واسطه پیچیدهتر بودن آنها می باشدکه همین مساله استفاده گسترده از این نوع گیربکس در تمامی خودروها را به چالش میکشد و تنها بر روی خودروهای با کیفیت و با قیمت بالا، شاهد استفاده از سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه هستیم.

  • kia mo