مقایسه دنا و برلیانس H330 مقایسه ای بین خودرو های پر طرفدار بازار که قصد داریم با نگاهی متفاوت به امکانات رفاهی و ویژگی های فنی این دو خودرو بپردازیم .دو تازه نفس در برابر یکدیگر که هر دو سودای کسب بازار کشور را در سر میپرورانند.
سمند کش آمد و برلیانس تقلید کرد!
مقایسه دنا و برلیانس H330 را با بررسی بدنه و طراحی خارجی آنها آغاز خواهیم کرد؛ اگر اهل مطالعه در رابطه با خودروهای وارداتی کشورمان بوده باشید، احتمالا از سابقه همکاری برلیانس با غول صنعت خودروسازی، یعنی BMW، مطلع بوده و از شباهت بخش جلویی (سپر) محصولات این شرکت چینی با تولیدات آلمانیهای کارکشته تعجب نکردهاید. اما برای آن دسته از خودرو دوستانی که از سابقه این همکاری اطلاعی نداشتهاند میبایست متذکر شویم که شرکت برلیانس در اقدامی هوشمندانه، گامهای آغازین فعالیت خود را تحت نظارت BMW برداشته و با مشارکت نسبی این شرکت آلمانی، طراحی اغلب محصولات خود را حداقل از منظر ساختاری و زیبایی بهبود بخشیده است.
در واقع شباهت بدنه برلیانس H330 با برخی نمونههای بیامدبلیو مورد پسند عده کثیری از خریداران ایرانی قرار گرفته و اضافه شدن خطوط شکننده روی کاپوت و بخشهای جانبی، در ترکیب با جایگاه مناسب چراغهای ترمز، موجبات برتری نسبی این خودروی چینی از نظر طراحی بدنه را فراهم کرده است.
اما دنا نیز به همین سادگیها قصد رها کردن میدان نبرد را نداشته و با بهرهگیری از خطوط نیمه عضلانی و تیز در بخش جلویی، سعی در جلب توجه خریداران ایرانی داشته است. دنا یک نسخه جهش یافته از سمند است که توسط ایرانخودرو با همکاری برخی شرکای خارجی
طراحی و تولید شده و در زمره خودروهای ملیمان نیز هست. طراحی بدنه دنا گرچه به دلیل کمبود خلاقیت و هماهنگی همه جانبه، در اکثر مقایسههای انتقادی، نمره کمتری را نسبت به برلیانس H330 گرفته است، اما همچنان توجه برخی خریداران را به خود جلب کرده و حتی عدهای آن را برتر از برلیانس خطاب میکنند. اما به هر روی نقش مدرنیته و رنگ و بوی حضور بیامدبلیو در طراحی برلیانس H330، آن را یک گام جلوتر از دنا قرار داده و مقایسه دنا و برلیانسH330 از نظر طراحی خارجی را به نفع این حریف چینی به پایان میرساند.
دنا در طراحی داخلی حریف بهتری است
اما در مقایسه دنا و برلیانس H330 از نظر طراحی داخلی و کابین، کمکهای غول خودروسازی آلمانی به برلیانس چینی کافی نبوده و دنا با ترکیب آپشنهای بیشتر و خلاقیت بصری، رقابت سنگینتری را برای چینیها رقم میزند. فضای داخلی دنا رنگبندی دو قسمتی داشته و کاربرد قطعات چوبی روی بخشهای میانی داشبورد، نشانی از روابط خانوادگی این خودرو با سمند نام آشنای جادههای ایرانی است. یکی از نکات مثبت کابین دنا، تریم تقسیمبندی شده، دو رنگ و مجهز به صفحه نمایشگرش است. این در حالی است که در کابین برلیانس H330، ظاهرا چینیها کمی خساست به خرج داده و صرفا یک طراحی داخلی دو رنگ و معمولی را برای محصول خود در نظر گرفتهاند.
در واقع برلیانس H330 تنها در قسمت تریم کمی خلاقیت به خرج داده و با بهرهگیری از خطوط منحنی، جلوه نسبتا زیبایی به آن بخشیده است. البته لازم به ذکر است که راحتی و ارگونومی صندلیهای برلیانس نیز یک ویژگی مثبت نسبت به دنا محسوب شده و گرچه از تنظیمات برقی دنا بیبهره است، اما باز هم از نظر اغلب خریداران مورد پسند واقع میشود. اما به هر روی، مقایسه دنا و برلیانس H330 از نظر طراحی داخلی و کابین، دنا به دلیل ارائه آپشنهای بیشتر، رنگبندی و خلاقیت نسبی بهتر از برلیانس H330 عمل کرده و گوی سبقت را در این بخش از آن خود میکند.
پیشرانههای ضعیف و رانندگیهای یکنواخت
اگر بخواهیم مقایسه دنا و برلیانس H330 را به مبحث رانندگی و پیشرانهها ببریم، متاسفانه اطلاعات چشمگیری منتظرمان نخواهد بود. پیشرانههای بکار رفته در هر دو خودرو ایراداتی داشته و با وزن و ابعاد آنها هماهنگ نیست؛ در واقع ضعف قدرت و عدم برآورده کردن توقعات مشتریان، بزرگترین ایراد موتور دنا و برلیانس H330 است. حال اگر قیمت بالای آنها و مصارف سوخت بیش از حد استانداردشان را نیز وارد این معادله نماییم، در واقع هر دوی این اتومبیلها، حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت.
البته تجربه رانندگی با هر دوی آنها قابل قبول بوده و نرمی دنا در مانورها را میتوان با ارگونومی ارائه شده در برلیانس H330 برابر دانست. اما به هر حال، مقایسه دنا و برلیانس H330 از لحاظ رانندگی و پیشرانه، برنده بخصوصی نداشته و در این بخش انتقادات زیادی، از کمبود قدرت برلیانس گرفته تا عدم عملکرد مناسب دنا در دور موتور بالا و دنده پنجم، به هر دو مورد وارد است. بنابراین انتخاب برنده این بخش را به شما سپرده و توصیه میکنیم، پیش از نشستن پشت فرمان هر دوی آنها، انتخابی نکنید!
مقایسه فنی دنا و برلیانس H330
|
دنا |
برلیانس H330 |
حجم موتور |
1645CC |
1498CC |
قدرت موتور |
114 اسب بخار در 6500 دور |
103 اسب بخار در 5800 دور |
تعداد سیلندر/سوپاپ |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
جعبه دنده |
5 دنده دستی |
4 دنده اتومات |
شتاب صفر تا صد(ثانیه) |
12 ثانیه |
- |
ماکزیمم سرعت KM/H |
190 |
170 |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) |
7.8 |
6.7 |
حجم باک |
70 |
55 |
تجهیزات ایمنی و امنیتی |
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی ترمز عقب دیسکی- کیسه هوا راننده و سرنشین- |
ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو |
امکانات رفاهی |
دارای مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل های تصویری دارای قابلیت استفاده از سیستم رهیاب دارای سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل) مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان تیوتر-هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل - تنظیم اتوماتیک - دریچه تهویه برای سرنشینان عقب - جلو هالوژنی و LED – عقب LED - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - آینه های جانبی برقی - راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - تریم تک رنگ (مشکی) - ایموبیلایزر - سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز - شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید) - هشدار دهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع - سیستم قطع سوخت خودکار - سیستم کنترل بخار بنزین - رینگ آلومینیومی 15 اینچ - جابجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix) - دسترسی به صندوق از داخل اتاق - پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه - پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی - کروز کنترل - ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی) - چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم نور - بلندگوهای جلو و عقب - نمایشگر دمای محیط - آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل - دستگیره های همرنگ - تودوزی مخمل - دسترسی به صندوق عقب - باز کن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ - قطعات دکوراتیو طرح چوب - چراغ های سقفی جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - کارت طلایی چهار ستاره |
قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی – شیشه های بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجره ها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینه های جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا |
با دنا ادامه دهیم یا برلیانس بخریم؟
در مقایسه دنا و برلیانس H330 از لحاظ بازار خرید و فروش، کفه ترازو باز هم به نفع دنا سنگینی کرده و با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به برلیانس H330 و عدم افت قیمت شدیدش در مدلهای کارکرده، بیشتر از خودروی چینی مذکور مورد توجه قرار میگیرد. برلیانس H330 و اغلب خودروهای چینی کشورمان، هنگام فروش در حالت دست دوم، افت قیمت شدیدی را تجربه کرده و راحت به فروش نمیرسد و همین مسئله به نکته منفی بزرگ برای آن تبدیل شده است.
اما اگر هدفتان از مطالعه مقایسه دنا و برلیانس H330 انتخاب یکی از آنها برای خرید بوده است، بهتر است بدانید که دنا دوام بالا و مونتاژ قابل قبولی داشته و خدمات پس از فروش ارزانتری دارد، اما برلیانس H330 ظاهری جذاب را به شما ارائه کرده و یک خودروی نسبتا معمولی در رنج قیمتی بیش از حد ارزشاش است. از طرفی فروش مدل کارکردهاش نیز دشوارتر از دنا بوده و همین امر در تصمیمگیری برای خرید آن نقش بسزایی دارد... اما به هر حال انتخاب نهایی و اصلی با شماست!
- ۹۷/۱۰/۱۷