خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

خودرو

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

در مورد خودرو و قیمت خودرو هر چی بخواید هست اینجا

۱۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روغن گیربکس چیست ؟

 

یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی‌تر می‌باشد. این روغن‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند. این روان‌ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه ‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.

 

واسکازین نیز مانند سایر روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود 100 هزار کیلومتر کارکرد باشد، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می‌شود.

 

این موضوع در مورد خودرو‌های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس‌ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت‌های مختلف توسط نرم‌افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می‌گیرد.

 

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود. لذا بررسی و چک کردن آن همانند روغن موتور لازم و واجب است تاز آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

نشانه ها و علائم تعویض و نشتی روغن گیربکس

رنگ مایع نشتی را بررسی کنید. روغن گیربکس در حالت عادی قرمز رنگ است، اما اگر زمان تعویض آن فرا رسیده باشد ممکن است به رنگ قهوه‌ای درآید. همچنین توجه داشته باشید که دیگر مایعات خودرو نظیر ضد یخ و مایع برف پاک کن نیز قرمز رنگ هستند، اما به وسیله بو و درجه غلظت این مواد، می‌توان بین آن‌ها و روغن گیربکس تمایز قائل شد.

در مرحله دوم لازم است که بو و غلظت مایع نشتی را مورد بررسی قرار دهید. روغن گیربکس یک مایع صاف و یکدست است که وقتی آن را لمس کنید روغنی و چرب به نظر می‌رسد و ازین جهت به روغن موتور و روغن ترمز شباهت زیادی دارد و معمولا بویی شبیه به نفت دارد. اما اگر روغن گیربکس نیاز به تعویض داشته باشد بویی شبیه به روغن سوخته خواهد داشت. نکته دیگری که باید بررسی کنید محلی است که مایع از آن نشت کرده است. روغن گیربکس معمولا از قسمت جلو و یا وسط ماشین نشت می‌کند. در واقع اگر در جایی که خودرویتان را نگه داشته‌اید مقدار زیادی مایع قرمز رنگ را درست در پایین قسمت جلو یا وسط ماشین خود دیدید به احتمال زیاد ماشین شما مشکل نشت روغن گیربکس دارد.

نکته بعدی لزوم توجهی همیشگی به نشانه ها و علایم خودرویتان است. مثلا اگر عملکرد ضعیف و کند گیربکس، احتمالا به سبب سطح پایین روغن گیربکس خودرو است که معمولا از نشتی نشات می‌گیرد. اگر گیربکس خودرو اصلا شروع به کار نمی‌کند، احتمالا روغن گیربکس تمام شده و این امر نیز ممکن است به دلیل نشتی باشد. به یاد داشته باشید که با بررسی و تعمیر و نگهداری مداوم می‌توان از نشت روغن گیربکس جلوگیری نمود، البته بسته به میزان استفاده شما از اتومبیل، روغن گیربکس معمولا هر دوسال یا هر ۳۰۰۰۰ مایل (۵۰۰۰۰ کیلومتر) باید تعویض شود. برای جلوگیری از هزینه های زیاد که گاها با برخی از چکاپ های ساده قابل جلوگیری هستند از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری نمائید.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

نقد و بررسی تندر 90

تندر ۹۰، ال ۹۰ و رنو لوگان، هر سه، اسم یک خودروی سدان کوچک خانواده از محصولات رنوی فرانسه می­‌باشند که به واسطه تعامل دو خودروسازی بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران خودرو و نظارت نماینده ایرانی شرکت رنو (رنوپارس) در ایران از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار است و به همین دلیل با افزایش تقاضا در بازار مواجه شده است. تندر ۹۰ از موتوری ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ بهره می­‌برد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در ۳ تیپ اصلیE۰، E۱ و E۲ که هر یک شامل چند تیپ نیز می‌باشند، در ایران ارائه شده است، که برای تیپ E۲ گیربکس اتومات آن نیز موجود است.

 

خودروی تندر ۹۰ از داخل کابین و صندوق عقب بزرگی برخوردار است. فضای بسیار مناسب داخل خودرو و ارتفاع سقف آن اجازه می‌­دهد که حتی با قد بلند هم روی صندلی این خودرو راحت بنشینید. در ساخت داخل اتاق این خودرو از مواد با کیفیت پایین استفاده شده است. این خودرو دارای صندلی‌­های خشکی است، که می­‌تواند در سفرهای طولانی باعث ناراحتی شود. از تجهیزات داخل مدل فول این خودرو می­‌توان به شیشه برقی تمام سرنشینان، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر، بلندگوی جلو و عقب، آیینه‌­های جانبی برقی با گرمکن و نمایشگر اطلاعات سفر اشاره کرد که همانگونه که گفته شد این امکانات فقط برای تیپ E۲ موجود است.

 

در این کلاس کمترین خطوط منحنی شکل را خودروی L۹۰ داراست تا تولید آن به دلیل راحتی در ساخت، ارزان و آسان باشد، که این امر کمی بر روی ظاهر خودرو تاثیر گذاشته است. شاید کم­تر کسی ظاهر L۹۰ را کاملا بپسندد اما این مورد سلیقه شخصی می‌­باشد. این خودرو ظاهر زمخت­تری نسبت به سایر خودروهای سدان کوچک دارد که این ویژگی بیشتر در قسمت عقب خودرو به چشم می­‌آید. در نمای جلوی L۹۰ از چراغ­‌های مستطیل شکل برخوردار است. جلو پنجره که بر روی آن آرم شرکت رنو وجود دارد. دو خط طولی که از لبه­‌ی بالایی کاپوت به دو طرف جلو پنجره کشیده شده است. در نمای جانبی نیز طراحی ساده یک خودروی سدان مشاهده می­‌شود.

 

شاید در ابتدا، صدای بسیار کم موتور و همچنین لرزش بسیار ناچیز بدنه در مواقعی که خودرو را متوقف نموده‌اید، شما را به اشتباه بیندازد تا دوباره تلاش به استارت زدن خودرو کنید. البته این صدای کم تا دور موتور RPM ۳۰۰۰ ادامه دارد، ولی بعد از آن می‌توانید به راحتی صدای موتور را گوش کنید. این موضوع باعث می‌شود که شما در ترافیک با آرامش بیشتری رانندگی کنید. سواری نرم و بدون ضربه و تکان از خصوصیات بارز این خودرو می‌باشد. خودروی تندر ۹۰ ارتفاع بیشتری از سایر خودروهای هم سطح خود دارد و شایدبه همین دلیل باشد که بیش از سایر رقیبانش مانند ۲۰۶ سرعت را به راننده نشان می‌دهد. زاویه کور در هنگام دور زدن و مخصوصاً دید بسیار کم آینه بغل را می توان از مشکلات اصلی این خودرو نامید.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

قیمت لکسوس ان ایکس

قیمت لکسوس nx

200T

2015 فول وارداتی                                      277

2015 شرکتی                                             275

2015 نیمه‌فول وارداتی                                 255

300HX

2015                                                        255

 

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

قیمت داستر

دو دیف se

2017                                        114

2016                                        101.5

تک دیف

2017                                        104

2016                                        93.5

2015                                        83

2014                                        76

 

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

قیمت سمند ef7

1396                                        30

1395                                        28

1394                                        25.5

1393                                        23

1392                                        22.5

1391                                        21

1390                                        20

 

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

قیمت مزدا3 جدید

اتومات تیپ 4

1396                                        114

1395                                        107

1394                                        105

1393                                        99

1392                                        95

1391                                        92

اتومات تیپ 1

1390                                        79

1389                                        74.5

اتومات تیپ 3

1391                                        90

1390                                        84

1389                                        79

 

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

قیمت ماکسیما

قیمت ماکسیما اتومات

1391                            102

1390                            88

1389                            84

1388                            76

1387                            75.5

1386                            67

1385                            63

1384                            59

1383                            56

1382                            54

1381                            49.5

  • kia mo
  • ۰
  • ۰

بازار خودرو کشورمان به سمت چینی شدن هرچه بیشتر در بازه قیمتی زیر 100 میلیون تومان پیش می رود. در واقع به جز مدل های قدیمی تولید داخل تقریبا تمامی خودروهای زیر 100 میلیونی، رگ و ریشه ای مربوط به صنعت خودروسازی چین دارند و پیش بینی می شود این شرایط ظرف یکی دوسال آینده تشدید شود.

تنها امیدواری ها شاید مونتاژ و عرضه نسل تازه خودروهای پژو و واردات برخی مدل های ارزان قیمت رنو باشد که می توانند به عنوان معدود انتخاب های غیر چینی بازار برای قشر متوسط جامعه مطرح شوند اما مسئله اصلی این است که در چنین آشفته بازاری چطور می توان چینی خوب را از چینی شکستنی تشخیص داد.

در ادامه قصد داریم با چند توصیه کلی و تجربه شده ظرف سال های اخیر، انتخاب را برای شما تسهیل نماییم.


CHINE-1


1- در مورد مطالبی که در کاتالوگ مطرح نشده، حساس باشید

خودروسازان چینی به خوبی تبلیغات و معرفی محصولات خود را یاد گرفته اند، آن ها می دانند که مواردی نظیر ستاره های ایمنی برای مشتریان در اکثر نقاط جهان اهمیت دارد و یا استفاده از تکنولوژی های جدید و آپشن های رفاهی متعدد می تواند بر روی تصمیم گیری خریدار تاثیر گذار باشد.

اما معمولا در لایه های پنهان صنعت خودروسازی چین، موارد متعددی از پلت فرم های کپی شده، موتورهای شبیه سازی شده، گیربکس های مشکل دار و ضعیف و ایمنی اندک دیده می شود که در کاتالوگ ها مطرح نمی شوند.

برای مثال عدم قید ستاره های ایمنی محصول، قطع به یقین به معنای نا امن بودن خودرو مورد نظر است. چینی ها با افتخار 4 یا 5 ستاره بودن محصول خود را در کاتالوگ قید می کنند و عدم درج این مسئله به معنای ایمنی ضعیف 2 یا 3 ستاره از موسسه تست تصادف چین است که خود فاصله معنا داری با موسسات ایمنی اروپایی و آمریکایی دارد.


هرچند در مواردی حتی باید نسبت به اطلاعات درج شده و رسمی هم بدبین بود، چرا که برخی خودروسازان چینی حتی بدون تست شدن محصولاتشان در موسسه C NCAP چین، نسبت به تبلیغ ستاره های ایمنی اقدام می کنند و متاسفانه هیچ اطلاعات یا تصویری از شرایط ایمنی این خودروها منتشر نمی شود و ظاهرا خودروسازان و نهاد های مسئول ایرانی نیز توجهی به این مهم نشان نمی دهند.

2 - به تکنولوژی های چینی اعتماد نکنید

صنعت چین براساس مهندسی معکوس و کپی برداری بنا شده و این مسئله به خصوص در صنعت خودروسازی بیش از صنایع الکترونیک دیده می شود، در واقع خودروهای چینی در بازار داخلی این کشور چندان محبوب نیستند و اگر سری به نتایج فروش ماهانه و سالانه بازار چین بزنید با انبوهی از نام شرکت های مطرح نظیر فولکس واگن، فورد، هیوندایی و شورولت مواجه خواهید شد که صدر فهرست پر فروش ترین ها را در اختیار دارند.

بنابراین در حالی که دولت چین، حمایت سنگینی از خودروسازان داخلی انجام می دهد، خود چینی ها هنوز به تکنولوژی و رقابتی بودن محصولات کشورشان اعتماد ندارد.


موتور های چینی عموما موتورهای پُر بازدهی نیستند اما از نظر دوام حداقل از موتورهایی که در چند سال اخیر توسط ایران خودرو و سایپا عرضه شده اند شرایط بهتری دارند، اما اصل مشکل به گیربکس خودرهای چینی مربوط می شود که اساسا ضعیف و ناکارآمد است.

مشکل سیستم انتقال قدرت و ضعف صفحه کلاچ در ماشین های گیربکس دستی چینی به کررات دیده می شود، گیربکس های اتوماتیک حتی بدتر هستند و گاها هزینه های ده ها میلیونی را به خریدار تحمیل می کنند.

برای مثال جالب است بدانید گیربکس اتوماتیک جیلی X7 که مدتی با قیمت حدود 100 میلیون در بازار عرضه می شد، حدود 27 میلیون تومان قیمت دارد.

3 - خودروهای کاملا جدید بازار را نخرید

مونتاژ و خدمات پس از فروش در ایران، چیزی شبیه به پروسه پختن قرمه سبزی، نیازمند زمان برای جا افتادن است. روند مونتاژ، عیب یابی و تامین قطعات یدکی گاها ماه ها به طول می انجامد.

خودروهای جدید عیوبی دارند که ممکن است باعث دلسردی خریداران و افت قیمت شدید آن ها در بازار دست دوم شود. همچنین اغلب خودروسازان به چند ماه زمان برای رفع مشکلات خط مونتاژ نیازمندند. از این رو معمولا اولین سری از خودروهای مونتاژی پر از عیب و ایراد به خریدار تحویل داده می شوند.




فراخوان این خودروها نیز معمولا به شکل عمومی انجام نمی شود و خریداران ناچارند مکررا با مراجعه به نمایندگی ها و صرف وقت، نسبت به رفع عیب خودروهای خود اقدام کنند.

البته در این میان برخی خودروها بر روی پلت فرم های قدیمی مونتاژ می شوند و در نمونه های جدید تنها تغییرات ظاهری را تجربه می کنند که طبیعتا کمتر با مشکلات مونتاژی یا تامین قطعات مواجه خواهند بود.

4- از طریق آگهی های چند هفته قبل تحقیق کنید

خودرو در ایران هنوز به چشم یک کالای سرمایه ای دیده می شود و خریداران از افت قیمت آن در زمان فروش بیمناکند، بنابراین اکثر مشتریانی که ریسک خرید یک خودرو چینی جدید را می پذیرند، حتی در شبکه های اجتماعی و کلوب های تخصصی نیز نسبت به بیان عیب خودرو خود خودداری می کنند.

ترس از انتشار این مشکلات و افت قیمت در زمان فروش، اصلی ترین دلیل این خودداری هاست اما شما می توانید با مراجعه به آگهی های اینترنتی مشکلات خودرو مد نظر خود را ارزیابی کنید.


تنها کافیست که شماره فروشنده را بنویسید و به فاصله زمانی چند هفته یا چند ماه بعد تماس گرفته و تجربه ایشان را در مورد خودرو مذکور جویا شوید، احتمالا در این بازه زمانی خودرو فروش رفته است و فروشنده می تواند بدون در نظر گرفتن سود و زیان مالی، اطلاعات واقعی را مطرح کند.

5- به سراغ خودروهای دست دوم بروید

افت قیمت اغلب خودروهای چینی در زمان فروش دست دوم بسیار چشمگیر است از این رو با کمی صبر و حوصله می توانید خودروهای کم کارکرد (کمتر از 20 هزار کیلومتر) را 10 الی 15 میلیون تومان ارزانتر از مدل صفر کیلومتر خریداری کنید.


از طرف دیگر با مراجعه به آگهی فروش دست دوم می توانید نسبت به رانندگی و تست خودرو اقدام کنید، اما متاسفانه چنین امکانی در مورد اکثر خودروهای صفر کیلومتر وجود ندارد. بهره مندی از تجربه مالک برای نگهداری خودرو و رفع عیوب مونتاژی احتمالی و انجام شدن سرویس های اولیه، از دیگه موارد مهمی است که توسط خریدار اول انجام می شود و شما با خرید خودرو دست دوم از انجام این امور معاف خواهید شد.

6- از شرکت های گم نام خرید نکنید

خودروسازانی نظیر کیا، هیوندای، تویوتا، مرسدس بنز و ب ام و در بازار خاورمیانه حضوری فعال دارند و قطعات یدکی و خدمات دهی به محصولات این شرکت ها به راحتی در کشور انجام می شود، اما خودروسازان چینی اینگونه نیستند و تهیه قطعات یدکی محصولات آن ها به راحتی تبدیل به معضل می شود.

از این رو بسیار مهم است که به جای خرید خودروهای گمنام از شرکت های بی مسئولیت، نسبت به انتخاب خودروهای اقدام کنید که در حال برند سازی هستند و به حضور بلند مدت در بازار ایران می اندیشند.

متاسفانه حتی ایران خودرو و سایپا نیز در زمینه عرضه و خدمات دهی به خودروهای چینی سابقه چندان درخشانی ندارند و خریداران هایما، دانگ فنگ H30 یا برلیانس و چانگان تاکنون مشکلات ناشی از تاخیر در تحویل یا کمبود قطعات یدکی را تجربه کرده اند.

بنابراین پایدار ترین شرکت ها در زمینه عرضه و خدمات دهی به خودروهای چینی فعلا کرمان موتور و مدیران خودرو هستند، به خصوص که مدیران خودرو اساسا توسط چینی ها اداره می شود و شعبه ای از کمپانی دولتی چری چین در ایران به حساب می آید.

7- خودروهای مشارکتی چینی از نمونه های کپی شده بهتر هستند

بر طبق قوانین چین، حضور مستقل خودروسازان خارجی در بازار این کشور مشمول مالیات و عوارض گمرکی بسیار است، از این رو خودروسازان جهان معمولا محصولات خود را در قالب جوینت ونچر (انتقال تکنولوژی و تولید مشترک) با خودروسازان چینی عرضه می کنند.

از این رو فولکس واگن، جنرال موتورز، مزدا، فورد و ...همگی در چین دارای کارخانه هستند و مدل هایی را به صورت مشارکتی با شرکای چینی راهی بازار می کنند، اما در کنار این دسته از خودروسازان چینی، شماری از کارخانه ها نظیر لیفان، جک و چری به تولید مستقل خودرو مشغولند و کمتر به تکنولوژی خودروسازان جهانی دسترسی دارند.


بنابراین پر واضح است که خرید خودروهایی که براساس الگوی جوینت ونچر تولید می شوند، ریسک کمتری نسبت به محصولات خودروسازان کاملا مستقل چینی دارند. برای مثال دانگ فنگ به شکل مشارکتی با پژو کار می کند و از موتورها و گیربکس های پژو برای محصولاتش بهره می برد اما سایر خودروسازان چینی در اغلب موارد ناچار به کپی کردن شاسی، موتور و گیربکس می شوند.

برای مثال، ولکس C30 از روی نسل های قدیمی تویوتا یاریس کپی شده است و جیلی EC7 یک کپی خوب از تویوتا کرولا دو نسل قبل به حساب می آید.

  • kia mo
  • ۰
  • ۰
  • kia mo
  • ۰
  • ۰

۴ روش خرید خودرو‌های کارکرده

 

۴ روش خرید خودرو‌های کارکرده

علاوه برقیمت کمتر یک خودروی کارکرده، چند نکته مثبت در این رابطه وجود دارد. اول این که خودروهای کارکرده، هزینه بیمه کمتری دارند. دوم، این خودروها اصطلاحاً افت قیمت از مرحله دست اول به بعد را طی کردهاند.

قیمت 20 میلیون به بالای خودرو های صفر و یا اقساط بیشتر از یک میلیون تومان طرح های فروش خودروسازان، موجب می شود تا خیلی از ما قید داشتن خودروی شخصی را بزنیم. ترافیک سنگین و حمل و نقل عمومی (به خصوص در شهر های بزرگ)، باعث می شود تا این تصمیم اجباری، به صلاح جیب ما هم باشد اما جای خالی یک خودروی شخصی برای مسافرت خانوادگی و تردد در مسیرهای کم ترافیک شهری، داشتن خودرو را اجباری می کند. این مسئله را آن هایی که درآمد ماهانه زیادی ندارند و در عین حال پس اندازی در حدود 15 میلیون تومان دارند، بیشتر لمس می کنند. با این وصف، می توان گفت برای این افراد خرید یک خودروی تمیز کارکرده، گزینه مناسبی است.

خوب و بد خرید خودروی کارکرده

علاوه بر قیمت کمتر یک خودروی کارکرده، چند نکته مثبت در این رابطه وجود دارد. اول این که خودرو های کارکرده، هزینه بیمه کمتری دارند. دوم، این خودرو ها اصطلاحاً افت قیمت از مرحله دست اول به بعد را طی کرده اند و لذا اگر بخواهید این خودرو ها را مجدداً بفروشید، کمتر متضرر می شوید. نکته سوم هم این است که شما در معامله این خودرو ها قدرت انتخاب و چانه زنی بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال، این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که شما مستقیما از مالک اقدام به خرید کنید.

اما نکات منفی. اولین و مهم ترین نکته منفی در خصوص خودرو های کارکرده این است که به قول اهالی بازار، این خودرو ها دارای یک تاریخچه پنهان هستند. یعنی شما نمی دانید که این خودرو چگونه نگهداری و تعمیر شده است.  با پیشرفت وضعیت کارشناسی خودرو ها، می توان تا حد زیادی از صحت و سلامت این خودرو ها اطمینان حاصل کرد. نکته منفی دوم این است که در خرید این خودرو ها، احتمالاً مدت گارانتی به اتمام رسیده است. نکته منفی سوم هم مربوط به محدودیت زمانی تامین قطعات یدکی خودرو به خصوص از سوی خودروسازان داخلی است. بر اساس اصلاحیه قانون حقوق مصرف کنندگان خودرو، هم اینک خودروسازان داخلی تنها تا 10 سال پس از تولید آخرین شماره یک خودرو، ملزم به ارائه قطعات یدکی آن ها هستند.

خودرو های کارکرده را کجا ها جستجو کنیم؟

خودرو های کارکرده را می توان از 4 طریق زیر جستجو کرد:

آگهی های روزنامه

جراید و روزنامه های محلی یکی از مراجع مناسب جستجوی خودروی کارکرده اند. با توجه به این که صاحبان این خودرو ها عمدتاً محلی هستند، شما ناچار نیستید برای بازدید و معامله خودرو به شهر های دیگر سفر کنید.

 

فضای مجازی

امروزه وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل توانسته اند در فضایی غیر رسمی خریدار و فروشنده خودرو های کارکرده را به هم برسانند.اپلیکیشن های دیوار، شیپور و سایت های همراه مکانیک، ایران ماشین و باما از مهم ترین موارد هستند. البته در برخی از این فضا ها شاید لازم باشد عضو باشید و حق عضویت بپردازید اما نکته دیگر این است که برخی از این سایت ها امکان معرفی فروشندگان پول لازم و فوری را هم دارند و بدین ترتیب شما می توانید این فروشندگان که احتمالاً با شرایط شما بیشتر راه می آیند را راحت تر پیدا کنید.

 

جمعه بازار های خودرو

امروزه جمعه بازار های خودرو، توانسته اند جایی برای خود در بازار های متشکل خودروی کارکرده پیدا کنند. با توجه به تجمیع عرضه خودرو های کارکرده در یک محل و آن هم در یک روز، شما می توانید با تعداد قابل توجهی از گزینه های خرید مواجه شوید. در این بازار ها عمدتاً بخش هایی برای کارشناسی، تعیین اصالت، تعیین بدهی های قانونی خودرو و در یک کلام آن چه برای انتقال خودرو لازم دارید را می توانید بیابید.

 

نمایشگاه خودرو

رسمی ترین مسیر برای پیدا کردن انواع خودروی دست دوم، نمایشگاه های فروش خودرو است. اگر از این مسیر اقدام کنید، می توانید مطمئن باشید که خودرویی که می خرید از لحاظ سند بدون مشکل است. چرا که در سایر مسیر های جستجو، شما با فردی معمولی مواجه می شوید که شاید مالک اصلی خودرو نباشد (دلال غیر رسمی باشد) و لذا معامله خودرو با وی همراه با ریسک بالاتری خواهد بود. از طرف دیگر، به دلیل این که شما در نمایشگاه ها، صاحب اصلی خودرو را نمی بینید امکان این که این واحد ها، قیمتی بیشتر از قیمت اظهارشده فروشنده را به شما پیشنهاد کنند بیشتر است.

 

 

تخمین قیمت خودروی کارکرده

پس از انتخاب اولیه خودروی مورد نظر خود، به حساس ترین بخش از فرآیند خرید یعنی تخمین قیمت وارد می شوید. به خصوص اگر خبره بازار نباشید و یا با فروشنده در تعیین قیمت اختلاف نظر داشته باشید. برای این کار ابتدا نیاز به کارشناسی خودرو دارید. به طور کلی یک کارشناسی کامل خودرو شامل سه بخش به شرح جدول مقابل  می باشد:

با توجه به این که هم اکنون شرکت های کارشناسی کامل خودرو در کشور جا نیفتاده اند، شما می بایست برای انجام کارشناسی خودرو، به کارشناس بدنه و نیز یک تعمیرکار معتمد مراجعه کنید.

 

کارشناسی بدنه:

کارشناسی بدنه را واحد هایی تحت همین عنوان و یا تحت عنوان کارشناسی رنگ انجام می دهند. نرخ کارشناسی آن ها از 20 الی 30 هزار تومان برای خودرو های معمولی شروع می شود. برای خودروهای گران قیمت تر، این نرخ بیشتر توافقی است. مثلاً شما برای کارشناسی یک خودرو به ارزش 100 تا 200 میلیونی باید در حدود 100 تا 150 هزار تومان هزینه بپردازید. نتیجه این کارشناسی نیز در قالب یک فرم تاییدیه، به شما ارائه می شود. افزایش قیمت کارشناسی بدنه برای خودرو های مدل بالا، به دلیل ریسک بیشتر کارشناسی است و اگر تا مدت زمان محدودی پس از کارشناسی، مشخص شود که نتیجه کارشناسی اشتباه بوده است، شما می توانید از آن واحد شکایت کنید و یا در صورت توافق، هزینه خود را پس بگیرید. همانطور که در بالا نیز عنوان شد، کارشناسی بدنه در جمعه بازار های خودرو هم انجام می شود. نرخ این کارشناسی ها در برخی جمعه بازار خودروها، در حدود 10 هزار تومان است.

کارشناسی موتور (فنی):

مشاهدات ما از بازار نشان می دهد که هم اینک عمده کارشناسی های موتور توسط تعمیرکاران خودرو صورت می گیرد. بر این اساس و بر خلاف کارشناسی بدنه، نتیجه در قالب یک فرم تاییدیه مشخص به شما ارائه نمی شود. نرخ این کارشناسی ها هم بیشتر توافقی است و عمدتاً 10 الی 15 هزار تومان است. در جمعه بازار خودروی مشهد نیز، کارشناسی فنی با اخذ 12 هزار تومان از هر یک از طرفین معامله خودرو انجام می شود.

تعیین قیمت نهایی:

پس از مشخص شدن نقاط مثبت و منفی خودرویی که می خواهید بخرید، نوبت به تعیین قیمت نهایی می رسد. اگر خبره بازار باشید، می توانید این نرخ را تخمین بزنید و گرنه می بایست با مراجعه به یکی دو بنگاه معاملات خودرو و ارائه نتایج کارشناسی، محدوده قیمتی خودروی خود را جویا شوید. ضمناً اگر می خواهید یک مظنه تقریبی را نیز برای خودتان به دست بیاورید، برخی نرم افزار ها در فضای مجازی هستند که با توجه به آپشن هایی نظیر نوع خودرو، سال تولید، میزان بیمه، وضعیت بدنه و موتور، این کار را برای شما انجام می دهند. سایت هایی نظیر همراه مکانیک از این دسته اند.

  • kia mo